Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł sponsorowany

11 września 2018

Relaks dla głosu

0 55

Przewlekłe choroby narządu głosu są jedną z pięciu najczęściej występujących chorób zawodowych w Polsce. Obejmują 9,7% wszystkich pacjentów z chorobami zawodowymi. Według badań Instytutu Pracy w 90% przypadków dotyczą nauczycieli. Do przyczyn zaburzeń głosu należą przede wszystkim: praca w niekorzystnych warunkach (głośnych lub klimatyzowanych pomieszczeniach), nadmierny wysiłek głosowy oraz ciągły pośpiech i stres. Przyczyn tych, z racji wykonywanego zawodu, nie sposób wyeliminować. W walce ze stresem pomocne mogą być różne techniki relaksacyjne:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia rozluźniające mięśnie,
  • śmiechoterapia (śmiech to gimnastyka dla organizmu i cudowny masaż naszych narządów).

Propozycje ćwiczeń oddechowych:

  1. Jedną dłoń kładziemy na brzuchu tuż pod żebrami, drugą na klatce piersiowej. Następnie bierzemy powolny, głęboki wdech nosem, pozwalając, aby brzuch wypychał rękę, która się na nim znajduje (ręka, która jest na klatce piersiowej nie powinna się poruszać). Wydech wykonujemy ustami (ręka na brzuchu wraca do pozycji wyjściowej). Powtarzamy od 4 do 10 razy.
  2. Oddychanie przez słomkę (pomaga w pozbyciu się napięcia, wzmocnieniu okolic brzucha i przepony, poprawia i wydłuża wydech). Należy przygotować słomkę (im większa średnica, tym lepiej). Wygodnie stoimy lub siedzimy. Słomkę wkładamy między wargi. W takiej pozycji trzymamy słomkę i wykonujemy swobodny wdech nosem, a następnie powoli wydychamy powietrze, kierując strumień powietrza do słomki. Powtarzamy 2 do 5 razy (pamiętamy, by cały czas czuć się swobodnie).
  3. W swobodnej pozycji leżącej lub siedzącej wykonujemy wdech nosem. Będziemy liczyć w myślach – na „1” wypuszczamy część powietrza ustami; na „2” dobieramy powietrze nosem; na „3” ponownie dobieramy nosem powietrze. Na „4,5,6,7,8,9,10” wydychamy powietrze ustami. Powtarzamy 3 – 5 razy.

Propozycje ćwiczeń rozluźniających mięśnie:

  1. Pod wpływem stresu następuje usztywnienie szyi, która kurczy się, powodując specyficzne odchylenie głowy do tyłu i schowanie jej w ramiona (wpływa to na pozycję i pracę naszych innych organów – kręgosłupa, serca, nóg czy rąk). Gdy taka sytuacja jest długotrwała, pojawiają się bóle w obrębie karku. Często w bardzo prosty i szybki sposób można poradzić sobie z bólem tych mięśni samemu. Potrzebne będą do tego jedynie dwie piłki do tenisa ziemnego i zwykły plaster tkaninowy z apteki (sprzedawany w rolce). Piłki sklejamy ciasno ze sobą za pomocą plastra, tworząc masażer do zwalczania bólu karku i głowy (zdjęcie). Prawidłowe użycie masażera pozwoli rozluźnić mięśnie podpotyliczne odpowiadające za ból. Leżąc na plecach na podłodze (na macie lub dywanie), masażer podkładamy pod potylicę. Leżąc na piłkach głowa dociska je do podłoża, a piłki dociskają nasze mięśnie. Można poruszać delikatnie głową lub nieco zsunąć piłki w dół, aby rozluźnić bezpośrednio mięśnie karku. W pozycji należy pozostać około 3–4 minut – po tym czasie ból bądź sztywność powinny ustąpić.
  2. Masaż twarzy – opukujemy opuszkami palców wargi, policzki, czoło, nos, podbródek. Uciskamy punkty pod brodą przy kącikach warg, w okolicach stawu żuchwowego i przy skrzydełkach nosa. Gładzimy delikatnie czoło (jednocześnie palcami obu dłoni od środka na zewnątrz), twarz (od grzbietu nosa do uszu i od środka górnej wargi do uszu).
  3. Śmieszne miny – szybko, swobodnie parskamy, kląskamy, naprzemiennie wykonujemy wargami dziubek i szeroki uśmiech, przesadnie ziewamy, marszczymy groźnie brwi.

 

Literatura:

  1. Kisiel Mirosław „Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela”
  2. http://everethnews.pl/newsy/5-najczesciej-wystepujacych-chorob-zawodowych-w-polsce/

Przypisy