Przemoc rówieśnicza może występować w następujących formach:
Fizyczna – przejawia się biciem, kopaniem, pluciem, popychaniem, szarpaniem, wymuszaniem pieniędzy lub przedmiotów, podstawianiem nóg, niszczeniem własności. Agresja i przemoc fizyczna są zazwyczaj stosowane bezpośrednio, gdy dany uczeń jest sprawcą, lub pośrednio, gdy dany uczeń nakłania do takich zachowań innych.
Werbalna (słowna) – występuje w postaci dokuczania, przezywania, wyśmiewania, wyszydzania, obrażania, ośmieszania, przeszkadzania, grożenia, rozpowszechniania plotek oraz pokazywania nieprzyzwoitych gestów. Agresja i przemoc werbalna mogą występować w formie pośredniej, m.in. w sytuacji, gdy uczniowie namawiają rówieśników do zrobienia komuś krzywdy, wyśmiewania lub wykluczenia z grupy.
Relacyjna – ten rodzaj przemocy nie wymaga nawiązywania fizycznego kontaktu sprawcy z ofiarą, polega na działaniach, które mają na celu obniżenie czyjegoś statusu w grupie, wykluczenie z grupy, izolowanie, pomijanie, nieodzywanie się.
Cyfrowa, elektroniczna, cyberprzemoc – bardzo dotkliwa, ponieważ można ją stosować niemal całą dobę, nie wymaga bowiem kontaktu twarzą w twarz, dokonywana jest za pomocą nowych technologii, np. obraźliwe SMS-y czy e-maile, wpisy na portalach społecznościowych, umieszczanie w internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę.
Wszystkie te sytuacje i kumulacja negatywnych emocji prowadzą do wielu poważnych konsekwencji, mogą również być przyczyną śmierci samobójczej.
Ze zjawiskiem przemocy spotykamy się w każdym miejscu na świecie. Jednak szczególnie okrutny charakter ma zjawisko ijime, które zrodziło na gruncie japońskim pod koniec lat 80. ubiegłego stu...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!