Dział: Pracownia pedagogiczna

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Malarz natury i ludzi

Twórczość Józefa Chełmońskiego to niezwykła podróż przez krajobrazy przenikające głęboko w emocje. Jego obrazy są niczym przewodnik po dzikiej, a jednocześnie harmonijnej przyrodzie, której piękno zostało uchwycone z niezwykłą precyzją i czułością. Dla młodego odbiorcy poznawanie dzieł tego malarza może stać się inspirującą opowieścią o pasji, konsekwencji i miłości do natury.

Czytaj więcej

Generacja Alfa i trendy edukacyjne odpowiadające na jej potrzeby

Jak przygotować najmłodsze pokolenie do świata, który jest nieprzewidywalny, w którym zmiany dokonują się w tempie nanosekundy? W jakie kompetencje wyposażyć dzieci, by ze świadomością i z odwagą wkraczały w dorosłość? Pokolenie Alfa to najmłodsza obecnie generacja, urodzona w latach 2010–2025. Raporty mówią, że „Alfy” będą dorastać w świecie epidemii samotności oraz przyspieszających zmian klimatycznych, a przełom technologiczny związany z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji zmieni nieodwracalnie rynek pracy.

Czytaj więcej

Jak przywrócić uczniom naturalną ciekawość poznawczą?

Czy zdajecie sobie sprawę, że kiedyś na Ziemi mieszkało kilka gatunków ludzi? A może widzieliście mrówki noszące patyczki do mrowiska? W jakim celu to robią? Czy po gwiazdach można chodzić boso? Dlaczego człowiek zapomina, skoro mózg jest genialny? Jak to możliwe, że ptaki latają, a ludzie nie? Każdy młody człowiek chce się uczyć i odkrywać, dlatego zadaje pytania i łatwo daje się wciągnąć w ciekawie opowiedziane historie. Cecha ta jest mu dana od urodzenia. Głównym zadaniem szkoły wydaje się więc podtrzymanie tej naturalnej pasji i nie zepsucie tego, co zgodne z naturą mózgu. Niestety, dzieje się wręcz przeciwnie. Dziecko chce się uczyć, rozwijać i poznawać świat, ale... potem idzie do szkoły. Wówczas to, co kiedyś było czystą przyjemnością, staje się obowiązkiem. A to zmienia wszystko.

Czytaj więcej

Jak wspierać dzieci i młodzież w dobie kryzysu klimatycznego?

Zmiana klimatu niesie poważne zagrożenia dla zdrowia oraz przyszłości dzieci i młodzieży. Autorzy raportu The 2019 report of the Lancet Countdown on health and climate change alarmują, że jeśli wysiłki związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych nie przyniosą rezultatów, to dzieci urodzone współcześnie jeszcze za swojego życia będą żyły w świecie cieplejszym o kilka stopni Celsjusza. To oznacza życie w świecie, którego my nie znamy i nie chcielibyśmy poznać – całkowicie zmienionym i przekształconym pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym, politycznym oraz zdrowotnym.

Czytaj więcej

Mapuj swoje cele! Mind mapping w tworzeniu i planowaniu

Każdy ma marzenia. Mniejsza część z nas ma konkretne plany, a najmniej z nas ma dobrze sformułowane cele i konsekwentnie je osiąga. Jeśli należysz do tych, którzy nie wierzą w spełnienie noworocznych postanowień, a w fakty i swoją moc sprawczą, wiesz zapewne, że musisz nauczyć się dobrze planować. W przeciwnym razie będziesz częścią czyjegoś planu.

Czytaj więcej

SonS, czyli nauczanie w blasku jupiterów

Europejska inicjatywa Science on Stage, początkowo znana jako Physics on Stage, jest przeznaczona dla nauczycieli z krajów europejskich, aby dzielili się dobrymi praktykami w nauczaniu przedmiotów ścisłych i dyskutowali o nowoczesnych, interdyscyplinarnych sposobach poprawy jakości lekcji science.

Czytaj więcej

Łatwo dostępne substancje psychoaktywne – jakie objawy mogą wskazywać na to, że uczeń ich używa?

Ostatnie lata były czasem trudnym, związanym z utratą poczucia szeroko pojętego bezpieczeństwa, czasem zmian i globalnego kryzysu zdrowotnego, a następnie gospodarczego. Niewątpliwie te czynniki odcisnęły swoje piętno na zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Dla większości społeczeństwa traumatycznym przeżyciem było „zatrzymanie się” świata i zamknięcie ludzi w domach. To wówczas uczniowie dużo częściej szukali ukojenia w środkach działających na ośrodkowy układ nerwowy. Można by pomyśleć, że w czasie lockdownu zdobycie substancji psychoaktywnych było wręcz niemożliwe. Nic bardziej mylnego. Jako że potrzeba jest matką wynalazku, to i na takie okoliczności znaleziono rozwiązanie w postaci dostarczania towaru za pośrednictwem kuriera do domu lub do paczkomatu. W taki sposób najczęściej sprzedawane są nowe substancje psychoaktywne?

Czytaj więcej

Ocena zróżnicowanych potrzeb uczniów z wykorzystaniem metody pozytywnej diagnozy

Warto zwrócić uwagę na niesztampowe podejście do diagnozy uczniów, które pozwoli nam przetransformować edukację w tę prawdziwie inkluzywną – włączającą. To podejście – zgodne z duchem współcześnie rozwijającej się „pozytywnej diagnozy” – pozwoli nam patrzeć na naszych uczniów przez pryzmat nie deficytów i ograniczeń, a możliwości, które każdy z nich posiada. Pozwoli również tę perspektywę przekazać rodzicom, by zachęcić ich do współpracy na żyznym polu rozwoju i dorastania ich dzieci.

Czytaj więcej

Jak zachęcać uczniów do podejmowania wyzwań?

Motywacja jest siłą napędową każdego człowieka, która mobilizuje do działania i zachęca do zawalczenia o marzenia czy założone cele. Rolą nauczyciela jest rozwijanie w uczniach motywacji już na początku ich drogi edukacyjnej, aby wykształcić w nich chęć do podejmowania wyzwań.

Czytaj więcej

Jak powrócić do samego siebie? O empatycznej komunikacji ze sobą i z innymi

Pierwszy krok w stronę innych powinniśmy poprzedzić krokiem ku sobie. Mosty porozumienia z innymi możemy stawiać jedynie na solidnym fundamencie samoświadomości, empatii i szacunku do samych siebie.

Czytaj więcej