Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

3 lipca 2023

NR 57 (Lipiec 2023)

Doświadczenie i eksperyment jako metody nauczania

0 170

Zdaniem Jeannette Vos (Dryden i Vos 2003):
„Uczysz się poprzez to,

POLECAMY

  • co widzisz,
  • co słyszysz,
  • co wyczuwasz smakiem,
  • co wyczuwasz węchem,
  • czego dotykasz,
  • co robisz,
  • co sobie wyobrażasz,
  • co wyczuwasz intuicyjnie,
  • co czujesz”.

Kluczowe jest zatem, aby w trakcie nauki wykorzystywać sposoby, które roz­­budzają potencjał ucznia i pozwalają na najbardziej efektywne przyswajanie wiedzy. 

Dzieci w wieku szkolnym preferują problemy otwarte, zagadnienia, które można sprawdzić, przetestować. Chętnie angażują się w nowe działania, podejmują aktywności typu: „poszukaj”, „sprawdź”, „wymyśl”, „wyobraź” (Strzelczyk 2012). Uczniowie działają najefektywniej, gdy sami tworzą i produkują coś nowego, nieznanego (Brzezińska 1994). Proponując aktywności dostosowane do poziomu rozwoju dziecka, należy jak najlepiej wykorzystać jego zasoby. Twórcze działanie zaspokaja ciekawość i robi użytek z pokładów energii, które mają uczniowie (Kujawiński 1990).

 

 

Uczniowie w szkole podstawowej mają spontaniczną chęć odkrywania świata. Chcą badać i poszukiwać, i tylko od sposobu realizacji treści nauczania będzie zależeć ich świadomość na temat środowiska w dorosłym życiu (Szczypa i Wojewoda 2017). Dlatego bardzo ważne jest, aby nauczyciele biologii i przyrody wykorzystywali właściwe metody nauczania, co przyczyni się do sukcesu procesu dydaktycznego, rozumianego jako wykształcenie u uczniów postawy poszanowania środowiska przyrodniczego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy