Zdaniem Jeannette Vos (Dryden i Vos 2003):
„Uczysz się poprzez to,
POLECAMY
- co widzisz,
- co słyszysz,
- co wyczuwasz smakiem,
- co wyczuwasz węchem,
- czego dotykasz,
- co robisz,
- co sobie wyobrażasz,
- co wyczuwasz intuicyjnie,
- co czujesz”.
Kluczowe jest zatem, aby w trakcie nauki wykorzystywać sposoby, które rozbudzają potencjał ucznia i pozwalają na najbardziej efektywne przyswajanie wiedzy.
Dzieci w wieku szkolnym preferują problemy otwarte, zagadnienia, które można sprawdzić, przetestować. Chętnie angażują się w nowe działania, podejmują aktywności typu: „poszukaj”, „sprawdź”, „wymyśl”, „wyobraź” (Strzelczyk 2012). Uczniowie działają najefektywniej, gdy sami tworzą i produkują coś nowego, nieznanego (Brzezińska 1994). Proponując aktywności dostosowane do poziomu rozwoju dziecka, należy jak najlepiej wykorzystać jego zasoby. Twórcze działanie zaspokaja ciekawość i robi użytek z pokładów energii, które mają uczniowie (Kujawiński 1990).
Uczniowie w szkole podstawowej mają spontaniczną chęć odkrywania świata. Chcą badać i poszukiwać, i tylko od sposobu realizacji treści nauczania będzie zależeć ich świadomość na temat środowiska w dorosłym życiu (Szczypa i Wojewoda 2017). Dlatego bardzo ważne jest, aby nauczyciele biologii i przyrody wykorzystywali właściwe metody nauczania, co przyczyni się do sukcesu procesu dydaktycznego, rozumianego jako wykształcenie u uczniów postawy poszanowania środowiska przyrodniczego...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!