Edukacja alternatywna

Pracownia pedagogiczna

Tradycyjne nauczanie coraz częściej nie odpowiada potrzebom rodziców. Szukają oni czegoś innego dla swoich dzieci niż masowa szkoła, w której lekcje trwają zazwyczaj 45 minut, a przerwy są poświęcone na swobodne zabawy młodych ludzi. Ci rodzice najczęściej nie są w stanie zaakceptować tego, że w wielu szkołach nauczyciele skupiają się wyłącznie na realizowaniu podstawy programowej. Chcieliby oni, żeby zajęcia były ciekawe, dostosowane do potrzeb i możliwości ich pociech. Rok nauki zdalnej pokazał również wiele mankamentów tradycyjnej szkoły. Okazało się, że nie zawsze nauczyciel ma czas, aby każdemu dziecku wyjaśnić konkretne zagadnienie czy pomóc mu w wykonaniu jakiegoś zadania.

Zarzuty wobec edukacji tradycyjnej są jeszcze inne. Okazuje się, że rodzicom często przeszkadzają zbyt liczne klasy, ponieważ mają oni poczucie, że ich dzieci nie otrzymują odpowiedniego wsparcia. Brakuje również swobody w działaniach, często program nie odpowiada zainteresowaniom dzieci. Wiele zarzutów pojawia się w kontekście samego środowiska szkolnego. Chodzi tutaj w szczególności o silną rywalizację czy przemoc rówieśniczą. Dzieciom coraz trudniej nawiązać ze sobą relacje, porozmawiać bez złośliwości czy uszczypliwości. Na szkolnych korytarzach dochodzi do bójek czy przepychanek. Rodzice bardzo często stresują się tą sytuacją i nie wiedzą, w jaki sposób mogą pomóc swoim dzieciom. 
Powodem, dla którego poszukiwane są alternatywne formy nauczania, staje się również światopogląd. Coraz więcej osób nie zgadza się z nurtem wychowania pojawiającym się w szkole. Dużą trudnością staje się także dla nich brak wpływu na to, co dzieje się w klasie, oraz słaba decyzyjność w tym zakresie. Warto więc pochylić się nad tym tematem i zastanowić się, jakie rodzaje szkół wybierają rodzice i jakimi założeniami się w tym kierują. 

POLECAMY

Alternatywna, czyli jaka?

Co to właściwie znaczy, że szkoła ma być alternatywna? Jakie cechy powinny ją charakteryzować? Na co rodzice zwracają uwagę? Szkoła jako instytucja jest potrzebna i niezbędna do prawidłowego funkcjonowania dziecka. To w niej uczy się ono zasad współpracy w społeczeństwie i zaczyna nawiązywać pierwsze trwałe relacje. Szkoła inna niż tradycyjna powinna być jednak otwarta na zmiany, które zachodzą w społeczeństwie. Dzieje się to bardzo szybko, nauczyciele w placówkach często za tym nie nadążają, a zarówno rodzice, jak i dzieci oczekują takiej elastyczności. Jednocześnie ważne staje się to, żeby zacząć dostrzegać potencjał tkwiący w dziecku i go wspierać poprzez zachęcanie do samodzielnej pracy i aktywności twórczej. Czesław Kupisiewicz zwraca uwagę, że szkoła alternatywna powinna próbować unikać błędów popełnianych w szkołach tradycyjnych. Zalicza tutaj w szczególności takie kwestie jak:
Tworzenie klas, w których znajdują się dzieci ty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy