Grywalizacja w edukacji Czym jest?

Pracownia pedagogiczna

Dyplomy, książki, pochwały, świadectwa z paskiem są to przykłady nagród dla uczniów za wykonanie określonych działań w dany sposób. Nasuwa się tutaj ważne pytanie: skoro istnieje zadanie, a za jego wykonanie jest przewidziana nagroda, to czemu nie wszyscy uczniowie chcą aktywnie uczestniczyć w zdobyciu nagród? Czy to już element gry, czy nie? Co możemy zrobić, żeby wesprzeć motywację uczniów i urozmaicić zajęcia? Z pomocą przyjdzie grywalizacja.

Czym jest grywalizacja?

Jednym z autorów z dziedziny marketingu, który stworzył książkę o grywalizacji, jest Paweł Tkaczyk. Określa on, że grywalizacja zajmuje się „dodawaniem tzw. mechaniki gier do aspektów życia, które do tej pory z graniem nie miały wiele wspólnego”1.
Możemy to zrozumieć tak, że różne aktywności, które same w sobie nie są grą, mogą się nią stać, jeśli dodamy do nich pewne elementy. Te elementy powodują, że zwykłe czynności (np. obowiązki domowe) mogą mieć dla uczniów takie znaczenie, jak granie w jakąś grę, ponieważ za określone zadania zdobywają punkty lub odznaki. Liczy się efekt finalny oraz nagroda końcowa.

POLECAMY

Cechy grywalizacji

Jeśli zastanawiamy się, czym tak naprawdę jest grywalizacja i co powinna w sobie zawierać, to poniższa checklista z pewnością pomoże w przygotowaniu zajęć, które będą posiadały wiele z poniższych cech2:

  • Grywalizacja powinna być długoterminowa i regularna. Największe efekty przynosi wtedy, gdy nasi uczniowie są zaangażowani w proces grania w oparciu o dobrą fabułę przez dłuższy czas. Tworzenie krótkiej grywalizacji może być dobre, gdy chcemy użyć jej na wycieczce szkolnej, na festynie lub podczas jakichś wyjątkowych dni organizowanych w szkole. Jeśli jednak efekty, które mają osiągnąć uczniowie po zakończeniu grywalizacji mają być długoterminowe i bardziej widoczne – skoncentrujmy się na zaplanowaniu rywalizacji w dłuższym terminie. Czas, który uczniowie przeznaczyli na realizowanie zadań, powinien być dopasowany do ich wieku i do możliwości. Gdy chcemy wprowadzić uczniów w świat grywalizacji, możemy zaproponować im krótsze zadania w oparciu o niezbyt skomplikowaną fabułę, aby mogli poczuć na własnej skórze to, czym rywalizacja jest i jakie są jej zalety.
  • Zadania merytoryczne dotyczące przedmiotu lub ścieżki edukacyjnej, którą poznają uczniowie powinny być optymalne. W starszych klasach grywalizacja jest dopasowana do jednego przedmiotu. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby używać grywalizacji w edukacji wczesnoszkolnej. Może to przynieść jeszcze więcej pozytywnych efektów, ponieważ nie skupiamy się wyłącznie na jednym przedmiocie, tylko na umiejętnościach oraz łączeniu różnych informacji z kilku dziedzin jednocześnie. Z powodzeniem możemy zrealizować punkty merytoryczne zawarte w programie nauczania, posiłkując się grywalizacją. Powinniśmy pamiętać o tym, aby ułożyć dla uczniów taką fabułę do grywalizacji, która będzie atrakcyjna.
  • Zadania podstawowe i dodatkowe. Jeśli zastanawiamy się, co możemy zrobić z uczniami, którzy kończą pracę wcześniej i z takimi, którz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy