Mapa myśli jako przykład mnemotechniki w nauczaniu dzieci młodszych

Pracownia pedagogiczna

Co może zrobić nauczyciel, aby zachęcić uczniów do nauki? Sposobów jest bardzo wiele. Dobrze jest wspomóc się takim, który bazuje na wizualnej treści oraz łatwym zapamiętaniu i tworzeniu. Te wszystkie elementy posiada jeden z przykładów mnemotechniki – mapa myśli.

Wdzisiejszej szkole odchodzi się od modelu „zakuwania” przez uczniów danej wiedzy. Dawniej takie podejście było praktykowane częściej. Wynikało to zapewne nie tylko z braku wiedzy na temat innych metod i technik, ale także z braku odpowiednich narzędzi, a w pewnych przypadkach również z niechęci nauczyciela do stosowania bardziej innowacyjnych metod pracy z uczniami. Obecnie większość nauczycieli posiada bogaty warsztat pracy i używa swojej kreatywności, bazując na wielu poznanych wcześniej sposobach uatrakcyjnienia nauki w szkole. Wbrew pozorom mapy myśli i mnemotechniki, przy odpowiedniej modyfikacji można z powodzeniem stosować w pracy uczniami w klasach I–III. A po reformie od roku szkolnego 2017/2018 także w klasie IV.

POLECAMY

Co to jest mnemotechnika?

Mnemotechnika to „zespół sposobów ułatwiających zapamiętywanie nowego materiału”. W prostych słowach – to sprytna technika pozwalająca zapamiętać uczniom daną wiedzę na dłuższy czas....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy