Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

30 stycznia 2019

NR 31 (Styczeń 2019)

W poszukiwaniu wysp kompetencji ucznia

0 15

Wyspy kompetencji to obszary funkcjonowania dziecka, które są dla niego źródłem satysfakcji, zadowolenia. Pomagając mu je rozpoznać, wspieramy jego samoocenę i rozwój. Podpowiadamy, w jaki sposób to zrobić.

Każdy uczeń jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie inny od pozostałych, dlatego nie można traktować wszystkich jednakowo ani stosować wobec każdego takiego samego działania. Każdy uczeń ma własną historię, własne pragnienia, marzenia, potrzeby, preferencje i wyspy kompetencji. Dziecku, które zdaje sobie sprawę, że jego dokonania na tle klasy przedstawiają się słabo, warto pomóc, pokazując mu dziedziny, w których się sprawdza, czyli jego wyspy kompetencji. Ma to bardzo pozytywny wpływ na jego samoocenę. Optymalne oszacowanie własnych możliwości jest determinantem mającym wpływ na rozwój człowieka i chroniącym go przed czynnikami ryzyka.

Każde dziecko trzeba prowadzić, jako drogocenne i jedyne w swoim rodzaju, do jego osobistej doskonałości (...). Należy dozować przeszkody tak, by dziecko było w stanie je przekroczyć. 

Émile Chartier

Przytoczone słowa stanowią kwintesencję w zakresie determinantów prawidłowego rozwoju ucznia, warto zatem wspomagać dziecko, aby osiągnęło osobistą doskonałość.

Rozwijanie wysp kompetencji krok po kroku

1 krok 
Określ obszary, które będą podlegały ocenie. 

Znajdą się wśród nich:

  • sprawność ruchowa,
  • zdolności edukacyjne,
  • twórczość,
  • zdolności artystyczne,
  • motywacja do działania,
  • komunikacja,
  • myślenie analityczne,
  • zdolności,
  • uzdolnienia,
  • cechy osobiste,
  • zainteresowania.

Podane przykłady nie wyczerpują katalogu obszarów, mają jedynie charakter poglądowy. Ważne, aby w każdym uczniu dostrzec nawet najdrobniejszą pozytywną cechę i wykorzystać ją w celu rozwijania potencjału.
Możesz również zbadać rodzaj inteligencji.
Poniższa tabela obrazuje typy inteligencji w tym zakresie1.

Tabela 1. Typy inteligencji
TYP INTELIGENCJI CHARAKTERYSTYCZNE ZACHOWANIA UCZNIA
Inteligencja językowa
  • lubi czytać,
  • lubi słuchać bajek, opowiadań, wierszy,
  • chętnie przyłącza się do rozmowy,
  • wie, jak objaśniać, argumentować,
  • często broni swojego zdania,
  • tłumaczy innym dzieciom, jak rozwiązać jakiś problem,
  • lubi ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne,
  • chętnie pisze opowiadania
Inteligencja matematyczno-logiczna 
  • lubi liczyć,
  • z chęcią rozwiązuje zadania,
  • lubi rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski,
  • jest dociekliwy,
  • cechuje go systematyczność,
  • jest dobrze zorganizowany,
  • zadaje dużo pytań,
  • sprawdza, czy wszystko jest poprawnie obliczone czy napisane
Inteligencja wizualno-przestrzenna 
  • lubi oglądać filmy, pokazy multimedialne,
  • dostrzega szczegóły, które umykają innym,
  • lubi projektować,
  • chętnie wykonuje prace techniczne,
  • lubi rozwiązywać rebusy i łamigłówki obrazkowe,
  • w jego zeszytach jest dużo kolorowych podkreśleń,
  • łatwiej się uczy, gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki, labirynty,
  • ładnie rysuje na różne tematy,
  • na jego rysunkach jest dużo szczegółów i kolorów,
  • lubi lepić z plasteliny
Inteligencja muzyczna 
  • lubi słuchać muzyki,
  • chętnie uczy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy