Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

16 maja 2022

NR 50 (Maj 2022)

Dobre praktyki w zakresie planowania czasu, zajęć i obowiązków. Ćwiczenia wzmacniające kompetencje uczniów w organizacji pracy własnej

0 79

Doba to 1440 minut. Tylko czy aż? Czasu nie skrócimy ani nie rozciągniemy, ale możemy go zaplanować tak, by realizować swoje cele i czuć satysfakcję z tego, co i jak robimy. Możemy również nauczyć tego dzieci i młodzież, dzięki czemu będą mogli skuteczniej i efektywniej działać. Ważne, by uświadomić sobie, że nie ilość czasu zainwestowanego w dane przedsięwzięcie jest istotna, ale to, czy zrealizowaliśmy to, co sobie założyliśmy. Dlatego im lepiej organizujemy sobie czas, tym wydaje nam się, że mamy go więcej. Oczywiście, nie chodzi tylko o czas na naukę czy pracę, ale o całe nasze życie, zarówno szkolne i zawodowe, jak i osobiste.
Co zatem robić, by czas nie przeciekał nam między palcami, ale byśmy potrafili wykorzystać 1440 minut tak, by mieć poczucie spełnienia? Wystarczy zastosować kilka prostych zabiegów i wprowadzić je do naszego codziennego życia. Są one łatwe i skuteczne – sprawdzone przez wiele osób, również przeze mnie. Jest jednak jedna bardzo ważna sprawa – wiele osób po zapoznaniu się z nimi wdraża je w życie z entuzjazmem i stosuje przez kilka dni czy nawet tygodni, po czym wraca do tego, co było wcześniej. Nie powinno nas to dziwić, ponieważ identycznie dzieje się z innymi zmianami, które wprowadzamy w życie. Pod wpływem tego, czego się dowiemy, z entuzjazmem wchodzimy w to, co nowe i obiecujące, po czym zamiast świadomie kontrolować proces zmiany, zapominamy, że modyfikacje, które zachodzą w mózgu, powodując, że w miejsce starych nawyków powstają nowe, są procesem, a brak regularności działań, tzw. odpuszczanie sobie, powoduje, że nasz zapał do zmian słabnie i wracamy do tego, co było. Jeśli więc chcesz sprawnie zarządzać sobą w czasie, musisz wciąż obserwować samego siebie oraz to co robisz i jak wygląda każdy twój dzień. 
Potrzeba ci wytrwałości, bo to ona decyduje o tym, czy osiągniesz swój cel, czy nie. 

POLECAMY

Czym się różni dobra organizacja od efektywnego zarządzania?

Warto uświadomić sobie różnicę pomiędzy dwoma określeniami często stosowanymi wymiennie: „organizacja” i „efektywność”. Co zatem oznacza efektywne zarządzanie czasem, a co organizacja pracy?

  • Organizacja pracy – to utrzymywanie zadań pod kontrolą tak, by nic nie umykało; realizacja zadań na czas, funkcjonowanie w uporządkowanym systemie, organizowanie działań po to, by wszystko zostało zrobione. 
     
  • Efektywne zarządzanie czasem oznacza robienie tego, co trzeba, świadomość celu i osiąganie go, eliminowanie zbędnej pracy oraz planowanie, by działanie zakończyło się konkretnym efektem.

Warto zastanowić się nad tym, co jest dla nas priorytetem: organizacja czy efektywność? 
Wyzwania współczesnego świata związane z ciągłymi zmianami, z koniecznością oduczania się tego, co już nieaktualne i nabywania wciąż nowych umiejętności pokazują, że zdecydowanie ważniejsza jest efektywność, a dobra organizacja stanowi etap pośredni.

Narzędzie porządkujące „Kalendarz zadań”

Kalendarz jest po to, by móc kontrolować, jaki jest dzień roku, miesiąca i tygodnia – to nie podlega żadnej wątpliwości. Jednak zarówno ten drukowany, jak i w telefonie czy komputerze może być również skutecznym narzędziem pomagającym wyznaczać sobie kolejne kroki w działaniu. Trzeba jednak pamiętać, że samo posiadanie kalendarza nie wystarczy, a kluczem do sukcesu jest regularne uzupełnianie go zgodnie z własną strategią. 
Po pierwsze, należy mieć kalendarz zawsze przy sobie, ponieważ notowanie na karteczce z zamiarem przepisania do kalendarza kończy się najczęściej tym, że karteczka się zapodziewa, a w kalendarzu jest pusto. Ponadto należy wziąć pod uwagę fakt, że zapisanie w kalendarzu tego, co ma być przez nas zrobione za jakiś czas, jest oczywiście ważne, ale nie wystarczy do tego, byśmy się do danego wydarzenia przygotowali w odpowiednim czasie. Warto więc wydarzenia, np. konkurs przedmiotowy z matematyki, wpisywać określonym kolorem, choćby na czerwono, a przygotowanie do konkursu, które planujemy na weekend poprzedzający wydarzenie – na zielono. Takie działanie zapobiega sytuacji, w której nasz kalendarz tak zapełni się wydarzeniami, że nie znajdziemy czasu, by się do nich przygotować. 
Warto też, planując sobie czas na przygotowanie do danego wydarzenia, wziąć pod uwagę sytuacje, które mogą nam utrudnić podjęcie danych działań, np. złe samopoczucie czy nieoczekiwaną wizytę przyjaciół. A zatem, projektując przygotowania, trzeba zostawić tzw. margines czasu. Takie planowanie daje poczucie kontroli nad tym, co robimy, dzięki czemu czujemy się bezpieczniej i spokojniej realizujemy zadania.

Narzędzie wizualne „Tygodniowa piramida priorytetów”

Priorytet – to kryterium wyboru rzeczy, którą masz się w tym momencie zająć lub którą powinieneś wykonać jako pierwszą w najbliższym czasie. 
Z kalendarza wypisz wydarzenia nadchodzącego tygodnia. Każde zapisz na osobnej karteczce, a obok wydarzenia wpisz datę oraz to, ile czasu potrzebujesz, by się do tego wydarzenia przygotować. Karteczki ułóż w piramidę, umieszczając na dole te zadania, które możesz odłożyć na później, a na samej górze te, które są do zrobienia jak najszybciej.
Zrób zdjęcie tygodniowej piramidy priorytetów i według niej układaj swój codzienny plan działania w danym tygodniu.

Narzędzie wizualne „Mój dzień w kole”

Celem ćwiczenia jest analiza tego, co dzieje się w ciągu twojego dnia. Najpierw weź pod uwagę dzień powszedni. Pomyśl, jak wygląda taki dzień, co robisz i ile czasu ci to zajmuje. 
Narysuj koło. Podziel je na tyle części, ile działań podejmujesz każdego dnia. W każdej części zapisz, ile czasu ci to zajmuje, np. przygotowywanie posiłków i ich zjadanie – 2 godziny, sen – 9 godzin, nauka w szkole – 7 godzin, nauka w domu 
1,5 godziny, spacery z psem – 2 godziny itd. Pamiętaj, że doba ma 24 godziny i tyle powinieneś mieć razem godzin opisanych w kole. Spójrz na koło i zaznacz kolorem czerwonym czynności, których czas trwania nie zależy od ciebie, np. liczba godzin spędzanych w szkole. Uświadom sobie, że czynnościami, których nie zaznaczyłeś na czerwono, ty zarządzasz i to ty decydujesz, ile czasu w nie inwestujesz. Zauważ, że mówimy o inwestowaniu, a nie poświęcaniu, ponieważ inwestując, dajesz od siebie coś, co się zwróci w innej postaci, np. inwestując czas na szkolenie online dla uczniów, otrzymasz informacje, które pomogą ci w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej. 
Podobne koło narysuj dla dnia, w kt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Komentarze (0)

    Napisz własny komentarz