Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

14 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Nauka obywatelska dla uczniów i studentów

48

Ptaki od dawna uważane za dobre wskaźnik bioróżnorodności i ekolodzy wykorzystują je jako indeksy oceniające zdrowie ekosystemu. Indeksy bioróżnorodności opierają się przede wszystkim na ocenie liczby gatunków i osobników policzonych na danym obszarze w danej jednostce czasu. Potrzeba jednak olbrzymiej liczby takich danych obserwacyjnych, by poprawnie wyróżniać tereny ważne dla bioróżnorodności w większej skali przestrzennej. Dlatego też, by owe dane pozyskać, konieczna jest współpraca amatorów ornitologii, na przykład zaangażowanych uczniów i studentów. Właśnie ptaki są tą grupą zwierząt, którą wskazuje się wręcz jako idealną do badań w ramach tzw. nauki obywatelskiej. Z drugiej strony część poważnych badaczy podnosi zarzuty o słabej jakości danych, niekoniecznie dotyczących samej identyfikacji gatunków, ale też w lokalizacji punktów pomiarowych czy opisów struktury roślinności. Dlatego jako odpowiedź na wątpliwości najlepiej przygotować badania terenowe, które porównają, czy parametry zespołów ptasich (liczba gatunków i liczebność) są porównywalne i powtarzalne, jeśli zbierają je różni, często mniej doświadczeni obserwatorzy. Praktyczne sprawdzenie tego problemu postawili sobie za cel badacze z Uniwersytetu w Kioto (Japonia), a do pomocy zaprosili właśnie uczniów i studentów. Wybrali się wspólnie do wielu miejsc prefektury Kioto i przy pomocy metody punktowej liczyli w nich ptaki. Skrzętnie prowadzili notatki terenowe, a następnie wspólnie przyjrzeli się wynikom. I choć w szczegółach istniały pewne różnice dotyczące na przykład detekcji gatunków rzadkich i trudnych w identyfikacji, to ogólny schemat obraz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy