Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

26 czerwca 2018

NR 26 (Marzec 2018)

Atrakcyjna nauka na dworze

427

Nie od dziś wiadomo, że część zajęć, np. z biologii czy geografii najlepiej przeprowadzać na dworze, ponieważ uczniowie mogą zobaczyć temat lekcji na własne oczy. 

Jednak w przeciętnej szkole są to tylko pojedyncze godziny w skali roku, a czasami wręcz nauczyciel w ogóle nie chce opuszczać. Po części może to wynikać z wygody, a po części z przekonania, że lekcja na świeżym powietrzu nie będzie efektywna i ciężko będzie zapanować nad klasą. Jednak jak pokazują pedagodzy-naukowcy to przekonanie jest błędne. Przeprowadzili oni badania w jednej z amerykańskich szkół. Kilka klas 9–10 latków (3 klasa szkoły podstawowej) miało przez 10 tygodni przeprowadzane lekcje przez tych samych nauczycieli po 2 godziny w tygodniu. Jedna godzina zajęć odbywała się w normalnych warunkach w klasie, a druga na trawniku koło budynku szkoły. Uczniowie przez te 10 tygodni mieli poruszane różnorodne tematy zajęć, nie tylko przyrodnicze, a po każdych zajęciach odbywały się obserwacje. Ponadto naukowcy obserwowali sam przebieg lekcji, oceniali skupienie uczniów, częstotliwość przeszkadzania nauczycielowi czy konieczność uspokajania ich. Wyniki pokazały, że wbrew pozorom dzieci mające lekcje na dworze były znacznie bardziej uważne. Naukowcy policzyli, że będąc w klasie nauczyciel musiał je uspokajać (np. słowami „siadaj na miejsce” czy „skup się na pracy”) dwukrotnie częściej. Ponadto obserwując dzieci dało się zauważyć ich większe zaangażowanie w temat zajęć wtedy, gdy siedziały na świeżym powietrzu. Badania te są zgodne z wcześniejszymi obserwacjami. Starsze badania pokazały np. że dzieci uczące się w klasac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy