✓Temat lekcji: „Ptasi kolaż”
POLECAMY
✓Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, IV etap edukacyjny
✓Liczba jednostek lekcyjnych: 2-3 x 45 minut
✓Celem zajęć jest przedstawienie różnorodności wewnątrz- i międzygatunkowej na przykładzie ptaków.
✓CELE SZCZEGÓŁOWE:
I. W zakresie wiadomości uczeń:
- definiuje pojęcia: park miejski, gatunek synantropijny, dymorfizm płciowy, dymorfizm sezonowy;
- wymienia funkcje, jakie pełni park miejski;
- przedstawia cechy, po których można rozpoznać najbardziej charakterystyczne gatunki ptaków;
- wymienia przystosowania ptaków do życia w danym środowisku;
- wyjaśnia rolę gruczołu kuprowego;
- określa znaczenie witaminy D w organizmie zwierząt;
- wymienia elementy składowe pióra;
- podaje funkcje upierzenia;
- wyjaśnia znaczenie piór pudrowych na przykładzie gołębia;
- wyjaśnia cel migracji ptaków;
- wymienia przystosowania ptaków do lotu.
II. W zakresie umiejętności uczeń:
- uzasadnia potrzebę istnienia parków w miastach;
- rozpoznaje min. 4 gatunki ptaków, które może spotkać (np.: wróbla domowego, gołębia miejskiego, mewy śmieszki, kaczki krzyżówki);
- rozpoznaje szaty letnie i zimowe u śmieszki
- rozpoznaje szaty osobników młodocianych i dorosłych u śmieszki;
- klasyfikuje poznane organizmy do odpowiednich grup systematycznych;
- proponuje funkcje, jakie pełni ubarwienie u ptaków;
- rozpoznaje rodzaje piór;
- uzasadnia, na czym polega zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe na przykładzie kaczki krzyżówki;
- porównuje poznane gatunki ptaków (gołębia, kaczki krzyżówki, mewy, wróbla);
- rozróżnia mewy i rybitwy;
- opisuje zróżnicowanie nóg i dziobów (wraz z wyjaśnieniem oraz przykładami);
- proponuje sposoby ochrony gatunkowej (na przykładzie wróbla zwyczajnego).
Postawy i przekonania:
- widzi potrzebę tworzen...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!