Ptasi kolaż

Pomysł na lekcję

UWAGA! Lekcja może być przeprowadzona jako forma zajęć dodatkowych (np. dla koła przyrodniczego), powtórkowych (np. do matury) lub też jako temat lekcji dotyczący gromady ptaki. Najlepiej wybrać się w teren w okresie od listopada do czerwca, kiedy kaczory kaczki krzyżówki są w szacie godowej. 

✓Temat lekcji: „Ptasi kolaż”

POLECAMY

✓Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, IV etap edukacyjny

✓Liczba jednostek lekcyjnych: 2-3 x 45 minut

✓Celem zajęć jest przedstawienie różnorodności wewnątrz- i międzygatunkowej na przykładzie ptaków.

✓CELE SZCZEGÓŁOWE:
I. W zakresie wiadomości uczeń:

  • definiuje pojęcia: park miejski, gatunek synantropijny, dymorfizm płciowy, dymorfizm sezonowy;
  • wymienia funkcje, jakie pełni park miejski;
  • przedstawia cechy, po których można rozpoznać najbardziej charakterystyczne gatunki ptaków;
  • wymienia przystosowania ptaków do życia w danym środowisku;
  • wyjaśnia rolę gruczołu kuprowego;
  • określa znaczenie witaminy D w organizmie zwierząt;
  • wymienia elementy składowe pióra;
  • podaje funkcje upierzenia;
  • wyjaśnia znaczenie piór pudrowych na przykładzie gołębia;
  • wyjaśnia cel migracji ptaków;
  • wymienia przystosowania ptaków do lotu.

II. W zakresie umiejętności uczeń:

  • uzasadnia potrzebę istnienia parków w miastach;
  • rozpoznaje min. 4 gatunki ptaków, które może spotkać (np.: wróbla domowego, gołębia miejskiego, mewy śmieszki, kaczki krzyżówki);
  • rozpoznaje szaty letnie i zimowe u śmieszki
  • rozpoznaje szaty osobników młodocianych i dorosłych u śmieszki;
  • klasyfikuje poznane organizmy do odpowiednich grup systematycznych;
  • proponuje funkcje, jakie pełni ubarwienie u ptaków;
  • rozpoznaje rodzaje piór;
  • uzasadnia, na czym polega zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe na przykładzie kaczki krzyżówki;
  • porównuje poznane gatunki ptaków (gołębia, kaczki krzyżówki, mewy, wróbla);
  • rozróżnia mewy i rybitwy;
  • opisuje zróżnicowanie nóg i dziobów (wraz z wyjaśnieniem oraz przykładami); 
  • proponuje sposoby ochrony gatunkowej (na przykładzie wróbla zwyczajnego).

Postawy i przekonania:

  • widzi potrzebę tworzen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy