Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna , Otwarty dostęp

11 marca 2022

NR 49 (Marzec 2022)

Nauka przez doświadczanie

0 158

Nauka w szkole wymaga bardzo dużego zaangażowania ze strony wszystkich nauczycieli i pedagogów. Konieczne jest podejmowanie działań, które mają na celu wspieranie rozwoju ucznia i organizowanie takich sytuacji szkolnych, które będą adekwatne do potrzeb i możliwości uczniów. Niezwykle ciekawym rozwiązaniem jest więc praca z wykorzystaniem eksperymentów oraz uczenie się przez doświadczenie. 
 

Zakłada się, że ludzie dużo aktywniej przyswajają wiedzę w sytuacji, kiedy samodzielnie mogą coś zrobić, obserwując efekty swoich działań. Warto mieć świadomość, że uczenie się przez doświadczenie ma swoje zastosowanie w takich obszarach jak:

POLECAMY

  • sprawne i umiejętne rozwiązywanie pojawiających się problemów;
  • podejmowanie działań w obszarze projektowym;
  • prowadzenie treningu zawodowego;
  • systematyczne powtarzanie tego wszystkiego, co udało się wcześniej opanować i nauczyć;
  • budowanie zespołu i organizowanie pracy zespołowej;
  • prowadzenie rozwoju zarówno osobistego, jak i zawodowego;
  • organizowanie wypoczynku;
  • organizowanie edukacji nieformalnej;
  • wprowadzanie zmian społecznych;
  • planowanie edukacji przez przygodę.

Edukacja przez doświadczenie ma miejsce w sytuacji, kiedy dana jednostka wykonuje jakieś zadanie, które wywołuje u niej refleksję. Następnie dochodzi do przeprowadzenia krytycznego podsumowania, wyciągnięcia wniosków i wcielenia w życie wyniku przeprowadzonych działań. Dzięki temu dochodzi do zrozumienia zachowania własnego i innych ludzi świata. 

Najważniejsze w tym obszarze staje się to, aby zawsze doprowadzać podejmowane przez siebie działanie do końca. Daje to wówczas możliwość przyjrzenia się z oddali wszystkim zdarzeniom mającym miejsce w trakcie dochodzenia do konkretnych wniosków. Należy sprawdzić, czy wydarzyło się coś, co mogło zaskoczyć osoby biorące udział w aktywnym zdobywaniu wiedzy poprzez działa-
nie. 

Rys. 1. Cykl Kolba. Źródło: http://stop-klatka.org.pl/wp-content/uploads/2015/06/Uczenie-si%C4%99-przez-do%C5%9Bwiadczenie-prezentacja-pl.pdf


Nauczyciel dający uczniom możliwość uczenia się przez doświadczenie powinien wykorzystać różnorodne metody i formy pracy sprzyjające refleksji i wyciąganiu odpowiednich wniosków. Do tego celu można wykorzystać takie działania, jak:

  • wykonywanie odpowiednich rysunków oraz opowiadanie o tym, co udało się narysować;
  • prowadzenie rozmów/wymiany zdań w małych grupach – najpierw 3–4-osobowych, potem 6–8-osobowych, a na końcu na forum klasy, żeby podzielić się zebranymi spostrzeżeniami i doświadczeniami;
  • oglądanie zdjęć lub czytanie notatek ze swoich doś­wiadczeń oraz opisywanie poszczególnych etapów ich prowadzenia;
  • zadawanie pytań uczniom przez osobę prowadzą­­cą zajęcia;
  • tworzenie pamiętnika, bloga itp.;
  • zbieranie pamiątek i prowadzenie dokumentacji z prowadzonych doświadczeń;
  • pisanie listów od siebie do samego siebie;
  • odgrywanie scenek, zabaw pantomimicznych;
  • stwarzanie wyjątkowej atmosfery poprzez zapewnianie ciszy w grupie, ciemności, możliwości, żeby pobyć w samotności. 

Jakie aktywności dają uczniom możliwość doświadczania? 


W zasadzie każde, które są prawidłowo prowadzone. Może to być udział w grach zespołowych, ćwiczeniach, rozwiązywanie niestandardowych zadań. Można wykorzystać tutaj również takie metody jak odgrywanie ról, prowadzenie dyskusji, oglądanie filmu, a nawet wypełnianie kwestionariusza. Zadaniem nauczyciela staje się w tym obszarze zaciekawienie uczniów i wytłumaczenie im bardzo dokładnie, co mają robić. Jak zajęcia można przeprowadzić?

Budowanie doświadczenia – nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i prosi o to, aby przez pięć minut opowiadali o sobie. Mogą dzięki temu doświadczyć różnorodnych emocji związanych z tym, jak to jest występować publicznie. Wystąpienia można nagrywać i wracać do nich systematycznie.

Szukanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego robi się takie ćwiczenie – nauczyciel powinien zadać to pytanie na forum i posłuchać, co uczniowie mają do powiedzenia na ten temat. W ten sposób szuka się uzasadnienia do zastosowania wiedzy teoretycznej w prakt...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy

    Komentarze (0)

    Napisz własny komentarz