Środkami dydaktycznymi, które często wykorzystuje się na lekcjach biologii, są filmy przyrodnicze, zdjęcia, slajdy. Pozwalają one zilustrować uczniom te zagadnienia, których ze względu np. na położenie geograficzne, tempo i skalę zjawiska, nie można obserwować bezpośrednio na zajęciach. Często w takich filmach pokazywane jest potomstwo różnych zwierząt. Gdy na ekranie pojawią się kocięta, szczenięta lub inne małe ssaki, uczniowie w klasie zawsze reagują w ten sam sposób. Określenia: „wow”, „ojej”, „jaki on śliczny”, „jakie to słodkie” itp. padają z ust wychowanków, niezależnie od tego, w jakim są wieku. Częściej reagują w ten sposób uczennice, rzadziej uczniowie. Co takiego jest w tych zwierzętach, co wywołuje u nas wyżej opisane reakcje? Dlaczego chcemy je przytulić, pogłaskać, zaopiekować się nimi? Skąd się w nas bierze wręcz matczyna miłość?
POLECAMY
Biologia w psychologii lub psychologia w biologii
Zagadnienie to było analizowane przez laureata Nagrody Nobla Konrada Zachariasa Lorenza. Zajmował się on między innymi imprintingiem, zachowaniami godowymi i terytorialnymi zwierząt. To on jako pierwszy uży...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!