Fizyka w naszym ciele

Pomysł na lekcję

Współczesna nauka bada żywe organizmy na poziomie tworzących je makrocząsteczek, wyjaśnia mechanizmy fizjologii, poznając kod genetyczny, analizując reakcje chemiczne. Coraz częściej powstają nowe kierunki studiów o interdyscyplinarnym charakterze, bo chyba nie da się już dzisiaj poznawać i wyjaśniać nieodkrytych praw przyrody, jeśli nie analizuje się jej holistycznie. A w szkole? Nadal bardzo często uczymy poszczególnych przedmiotów, patrząc na otaczający nas świat tylko przez pryzmat zagadnień biologicznych, chemicznych lub fizycznych. Spróbujmy to zmienić i połączyć poszczególne dziedziny nauki. Dokonajmy analizy budowy i funkcjonowania naszego organizmu pod kątem techniki, fizyki, a nawet… ekonomii (tego, co z ewolucyjnego punktu widzenia nam się opłaca, a co nie). Będzie to bardzo ciekawe doświadczenie nie tylko dla naszych uczniów, ale również i dla każdego nauczyciela.

Scenariusz lekcj

✓Poziom: zajęcia można przeprowadzić z uczniami klasy VII.

POLECAMY

✓Czas realizacji: 1 godz.

✓Cel ogólny 
Wskazanie uczniom powiązań między zagadnieniami z anatomii i fizjologii człowieka a fizyką. 

Cele szczegółowe
Wiadomości
Uczeń:

  • Wymienia elementy szkieletu, których budowa i działanie opiera się na prawach i zasadach fizyki.
  • Opisuje budowę serca.
  • Wymienia elementy budujące oko.
  • Wymienia sposoby przekazywania ciepła.

Umiejętności
Uczeń:

  • Rozpoznaje różne typy maszyn prostych i odnajduje je w szkielecie człowieka.
  • Oblicza siły działające na dźwignię.
  • Analizuje wykres.
  • Wyjaśnia związek między budową tętnic a ciśnieniem, które w nich panuje.
  • Oblicza ciśnienie hydrostatyczne.
  • Wyjaśnia związek między budową a rolą przełyku.
  • Oblicza siłę ciężkości i prędkość w spadku swobodnym.
  • Wyjaśnia zjawisko akomodacji oka. Oblicza ogniskową soczewki.
  • Opisuje rolę potu w procesie termoregulacji.
  • Oblicza masę potu potrzebną do obniżenia temperatury powierzchni skóry.

✓Metody nauczania:

  • Pogadanka.
  • Burza mózgów.
  • Praca z tekstem źródłowym.

✓Formy pracy: indywidualna i grupowa.

✓Środki dydaktyczne: plansze ze wzorami, schematy narządów lub układów narządów, kartki z nazwami zjawisk fizycznych, karty pracy.

✓Typ lekcji: podsumowująca.

PRZEBIEG LE...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy