Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź artykuł: Kolorowe eksperymenty naukowe
POLECAMY
Biologia, jak i pozostałe nauki przyrodnicze, ściśle opierają się na doświadczeniu. W szkolnych warunkach natykamy się często na wiele problemów w tym aspekcie. Wszelkie obserwacje angażujące zwierzęta w szkolnej lub nawet uczelnianej pracowni nie zawsze są łatwe do przeprowadzenia. Dzieje się tak między innymi z powodu uciążliwej konieczności prowadzenia hodowli, co zresztą jest regulowane odpowiednimi przepisami. Szukając rozwiązania, można w wielu przypadkach zaproponować obserwację zwierząt domowych. Dosyć łatwo jest wyobrazić sobie klasyczne doświadczenia polegające na obserwacji zachowania zwierzęcia w labiryncie w odniesieniu do chomików, myszy czy nawet szczurów, ale w przypadku kotów czy psów byłoby to oczywiście problematyczne.
Nie można zapominać, że doświadczenia na zwierzętach lub ich wykorzystanie w edukacji wymaga zgody odpowiedniej komisji, w szczególności, jeśli powoduje ból lub stres u badanego organizmu. Według obecnego ustawodawstwa dotyczy to jedynie kręgowców i najwyżej uorganizowanych bezkręgowców, tj. głowonogów Cephalopoda. Polecam dokładne zapoznanie się z aktualnie obowiązującymi przepisami. Doświadczenia na pozostałych bezkręgowcach – przynajmniej na razie – nie wymagają takiej zgody i jest to dla nas bardzo obiecująca możliwość. Nigdy nie można jednak pochwalać bezprzedmiotowego męczenia nawet najprostszych zwierząt.
W jednym z poprzednich artykułów opisałem sposób badania pewnych interesujących zachowań lądowych skorupiaków w formie doświadczenia z labiryntem (fot. 1) [1] [2].
Ponieważ bohater wspomnianego artykułu okazał się skory do współpracy, tym razem chciałbym zaprezentować kolejne doświadczenia z jego udziałem.

O pros
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!