Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z księgarskich półek

13 lipca 2018

NR 24 (Listopad 2017)

Idź z dzieckiem na spacer!

0 170

Od samego wstępu muszę wspomnieć, że nie lubię książek psychologizujących, udających, że na wszystkie przypadki są gotowe i łatwe do wdrożenia rozwiązania, a dodatkowo osadzonych w wąskim, amerykańskim kontekście kulturowym.

Taka jest troszkę recenzowana książka. Próbuje odpowiedzieć na pytanie zawarte w podtytule: Jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko. Każdy, kto choć trochę miał do czynienia z edukacją dzieci i narzuconym systemem oświatowym, zdaje sobie sprawę, że sprawa nie może być prosta. Uważam jednak, że warto wysłuchać rad i uwag innych. Zwłaszcza jeśli pochodzą od osoby tak znanej w amerykańskiej edukacji przyrodniczej jak dr Scott D. Sampson. Przypomnę tylko, że dr Sampson jest znanym paleontologiem i biologiem ewolucyjnym, natomiast stał się znany w Ameryce dzięki prowadzeniu popularnego programu dla dzieci „Dinopociąg”. Jego paromilionowa publiczność sprawiła, że w pewnym momencie przestał opowiadać wyłącznie o dinozaurach, a zachęcił dzieci do szerszego spojrzenia na otaczające środowisko przyrodnicze. Żeby zrozumieć i pokochać otaczający świat, trzeba go poznać, a to da się uczynić tylko w bezpośredni sposób – 
dotykając, wąchając, słuchając. ­Czyli po prostu wychodząc na zewnątrz. Łatwo powiedzieć, znacznie trudniej wprowadzić w życie – wszak zaledwie 6% dzieci w wieku 9–13 lat regularnie bawi się na podwórkach, zaś zdecydowana większość wybiera gry i zabawy na komputerze, praktycznie nie rozstając się z elektroniką na dłużej niż 30 minut dziennie. Czy zatem jesteśmy jako cywilizacja na straconej pozycji? Nie będzie łatwo, ­jednak to wcale nie znaczy, że nie można świata poprawić. Co więcej, wydaje się, że to wcale nie musi być trudne. Musimy zostać mentorami dzieci, czyli osobami, które pomogą poznawać przyrodę, pokażą pewne kroki i sposoby, ale nie zrobią tego za dzieci. Wszak chodzi nie tylko o powrót do zapomnianych we współczesnej edukacji wycieczek terenowych i zabaw na świeżym powietrzu, ale także wsparcie takiego podejścia poprzez merytoryczne uzasadnienia. Tych wszakże edukacyjni decydenci potrzebują najbardziej. Coraz więcej wyników badań wykazuje, że obcowanie z naturą jest niezbędne dla zdrowego rozwoju dzieci; przynosi długoterminowe korzyści...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy