Prawie każdy czytał Ptasie radio Juliana Tuwima, prawie każdy wie, że w wierszu występuje dużo ptaków. Ciekawa jestem, ile osób je policzyło. Jest ich 25! Ja dowiedziałam się o tym, gdy postanowiłam wszystkie narysować.
Gdybym miała rysować 3 ptaki, pewnie nie szukałabym sposobu, jak wywiązać się z zadania i się nie zamęczyć. A tak…
Z pomocą przyszedł mi ks. Benedykt Chmielowski, autor Nowych Aten, czyli kompendium wiedzy o świecie, a dokładnie jego definicja – „Koń, jaki jest, każdy widzi”.
POLECAMY
![]()
Schemat
Ptak, jaki jest, każdy widzi – ma głowę, dziób, brzuszek, skrzydła, ogon i nogi. Gdy to wszystko narysowałam, powstał schematyczny rysunek. Teraz zostało już tylko naniesienie cech charakterystycznych. Dla ornitologa będzie to na pewno metoda zanadto uproszczona, ale dla bardzo początkującego obserwatora ptaków – idealna (zadanie: Wskaż ptaki na planszy, które narysowano, nie korzystając ze schematu. Szybko, natychmiast, na czas, zacznij od tych, które wyłapujesz na pierwszy rzut oka).
![]()
Co zwraca uwagę?
Wielkość, kolor, długość dzioba, długość nóg, długość ogona – lista jest subiektywna, do uzupełnienia. Rysujemy dla siebie!
- Głowa. Wyróżniającym elementem może być obwódka wokół oka, jakiś pasek, krawacik, zauszniki (u czubatki), berecik (np. u wróbla)…
- Czubek. Doprawdy, nie wiedziałam, że tyle ptaków je ma – czubatka, pośmieciuszka, jemiołuszka, dudek (on ma wręcz pióropusz!), czajka…
- Dziób. Zwykle zwraca uwagę kolor (u kosa widzę przede wszystkim żółty dziób), długość, grubość, zakrzywienie.
- Brzuszek. Tu kolor jest szczególnie widoczny. Przede wszystkim po nim rozpoznaję gila i sikorkę. Kukułka kojarzy mi się z marynarskimi prążkami na brzuszku.
- Skrzydła. Nawet uproszczony rysunek pozwala zaznaczyć coś, co je wyróżnia – u dudka są w prążki (ciekawa jestem, czy komuś uda się oprzeć i ich nie narysować); u wilgi są czarne, kontrastujące z żółtą resztą; u jemiołuszki – jaskrawo zabarwione na krawędzi; u jaskółki – wydłużone i głęboko czarne (na zdjęciach jaskółki często są niebieskimi ptakami, trudno uzyskać granatową czerń).
- Ogon. Dłuższy lub krótszy, niekiedy z wyraźnym akcentem kolorystycznym (wilga i jemiołuszka mają żółte paski na ogonie).
- Nogi. Dostrzegamy różnicę długości (wysokości?). Nogi słowika wydają mi się zadziwiająco długie. Czerwone nogi bociana nie zmieściły się na plakacie, ale i tak wiemy, że są.
![]()
Prywatny klucz
Można szybko przygotować własny, prywatny, subiektywny klucz do rozpoznawania ptaków, nanosząc na schemacie ptaka te elementy, które autor rysunku przede wszystkim dostrzega/chce zapamiętać. Można ćwiczyć, rysując ptaki z „Ptasiego radia”, ale też można rysować te, które odwiedzają karmnik, towarzyszą nam w parku, w lesie, ogrodzie… (zadanie: Które ptaki można spotkać zimą, a których nie spotkamy zimą?).
![]()
Głosy ptaków
W dymkach podaję wybrane zapisy z tabeli, którą przygotował dla mnie zaprzyjaźniony ornitolog, korzystając głównie z kluczy profesorów Jana Sokołowskiego i Kazimierza Dobrowolskiego. Dokonałam wyboru, a zarazem uproszczenia, zasłaniając się tym, że jest to prywatny klucz. W rzeczywistości zagadnienie jest bardzo skomplikowane. Każdy słyszy trochę inaczej. Zaproponowany wybór pozwala sprawdzić, co ja słyszę. Warto przeczytać głośno ptasie teksty. To dla człowieka swoiste łamańce językowe.
![]()
Zadanie
Przygotuj prywatny klucz do rozpoznawania ptaków, zaznaczając na schemacie elementy, które uważasz za charakterystyczne, po których ptaka rozpoznajesz.
![]()
Czego chcę nauczyć?
Selektywnego, krytycznego patrzenia. Dostrzegania wyróżniających szczegółów i zapamiętywania ich. Aby wiedzieć, nie muszę znać wszystkiego. Aby się nauczyć, muszę się zaangażować.
![]()