Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

14 sierpnia 2018

NR 17 (Wrzesień 2016)

Co dzieci wiedzą o dżdżownicach?

0 184

W jednym z poprzednich numerów „Biologii w Szkole” opisywaliśmy metodę sprawdzania wiedzy dzieci na dany temat na podstawie analizy wykonywanych przez nie rysunków. Taka metoda jest pod pewnymi względami znacznie lepsza od zadawania dzieciom pytań tekstowych, na które muszą udzielić wypowiedzi. 

Co więcej, pozwala połączyć rozrywkę z nauką, co jest szczególnie ważnym elementem kształcenia najmłodszych uczniów. Zastosować tę metodę postanowiła trójka naukowców, w skład której wchodzili pracownicy poznańskiego UAM oraz Uniwersytetu Londyńskiego. Badanie polegało na poleceniu 116-ciorgu dzieciom (w wieku 5, 7 i 10 lat) narysowania dżdżownicy, a następnie wyobrażeniu sobie, co ­dżdżownice „mają wewnątrz”, i narysowaniu tych struktur. Dzieci miały do dyspozycji białą kartkę formatu A4, ołówki i kredki. Naukowcy na koniec oceniali rysunki na podstawie liczby i poprawności narysowanych organów i układów wewnętrznych. Wyniki pokazały, że ogólne pojęcie dzieci na temat organów i układów ciała jest dość słabe. W skali punktowej 0–7 średni wynik uzyskany przez dzieci wyniósł 2, a tylko w grupie 10-latków część dzieci (6%) uzyskała 6 punktów. Najczęściej wskazywanym organem, jaki mają dżdżownice, było serce, przy czym dzieci wskazywały, że jest ono takiego typu jak u kręgowców. Poza tym często rysowany był układ pokarmowy i mózg. Również często na rysunkach pojawiały się kości, a czasami nawet nogi i oczy. Bardzo ciekawie jednak prezentuje się ogólne pojęcie dzieci o tych zwierzętach, jakie można wysnuć, analizując rysunki. Aż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy