Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

21 listopada 2018

NR 30 (Listopad 2018)

Czy jesteś perfekcjonistką/ /perfekcjonistą? (psychotest)

0 150

Perfekcjonizm czy po prostu sumienność i wysokie osobiste standardy? A może przeciwnie – podchodzisz do swoich zobowiązań dość nonszalancko? Sprawdź się w naszym psychoteście.

Instrukcja: Przeczytaj uważnie każde pytanie, a następnie wybierz tę odpowiedź, która najlepiej do ciebie pasuje. Jeśli żadna nie oddaje dokładnie Twojej sytuacji, wybierz tę, która jest jej najbliższa. Pamiętaj, aby odpowiadać szczerze – te wyniki są tylko dla Ciebie. Następnie podlicz, ilu odpowiedzi A, B i C udzieliłaś/udzieliłeś, i sprawdź wyniki.

  1. Kończąc pracę nad zadaniem, myślisz:
    1. „No nareszcie, to wystarczy. Teraz mogę się odprężyć”.
    2. „Jeszcze tylko raz to wszystko sprawdzę i gotowe!”.
    3. „Muszę to wszystko jeszcze dokładnie sprawdzić, żeby nie przepuścić żadnego błędu; posiedzę nad tym tak długo, jak będzie trzeba, żeby to było idealnie zrobione”.
  2. Kiedy pracujesz nad czymś w zespole, zwykle:
    1. Starasz się angażować na tyle, na ile się tego od Ciebie wymaga – nie więcej.
    2. Odczuwasz dość duże zaangażowanie, ale uważasz też, że jesteś członkiem zespołu i odpowiedzialność  wszystkich za końcowy efekt jest taka sama.
    3. Silnie się angażujesz i czujesz dużą odpowiedzialność za efekt końcowy, a jednocześnie masz wrażenie, że pozostali angażują się i starają o wiele za mało.
  3. Kiedy przewodniczysz zespołowi:
    1. Starasz się tak organizować jego pracę, żeby brać na siebie możliwie jak najmniej obowiązków.
    2. Starasz się rozdzielać obowiązki sprawiedliwie i brać na siebie co najmniej tyle samo, co ­pozostałe osoby.
    3. Bierzesz jak najwięcej ważnych zadań na siebie – inni mogą nie zrobić ich dość dobrze.
  4. Kiedy myślisz o swojej wartości czy samoocenie:
    1. Praca (lub inne twoje życiowe role) nie ma tu aż tak wielkiego znaczenia.
    2. Praca (lub inne ważne dla ciebie role życiowe) mają tu istotne znaczenie, ale opierasz się bardziej na własnej opinii niż opiniach innych ludzi.
    3. Praca (lub inne ważne dla Ciebie role życiowe) mają tu znaczenie decydujące.
  5. Kiedy w ważnej dla Ciebie sprawie (zadaniu) coś idzie nie po Twojej myśli lub popełnisz jakiś błąd:
    1. W ogóle się tym nie przejmujesz, to się zdarza, nie ma się nad czym rozwodzić.
    2. Nie lubisz takich sytuacji, ale starasz się podejść do nich konstruktywnie – to może zdarzyć się każdemu; ważne, żeby przeanalizować tę sytuację i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
    3. Twoja samoocena odczuwalnie spada, masz wrażenie, że skoro popełniłaś/popełniłeś błąd, to cały twój wysiłek jest niewiele warty.
  6. Kiedy zrobisz coś dobrze, a nikt tego nie zauważa ani nie docenia, myślisz:
    1. „Tak to bywa w życiu, następnym razem nie będę się aż tak wysilać”.
    2. „Zdarza się, ważne, że ja mam satysfakcję”.
    3. „Widocznie to nie było wcale tak dobrze zrobione – gdybym to zrobiła/zrobił lepiej, ktoś by to docenił”.
  7. Aby upewnić się, czy dobrze realizujesz swoje zadania i obowiązki, w pierwszej kolejności:
    1. Nie zaprzątasz sobie tym szczególnie głowy – skoro je realizujesz, to jest w porządku.
    2. Starasz się realistycznie porównać efekty swoich starań z oczekiwanymi standardami realizacji.
    3. Porównujesz się z innymi lub starasz się poznać ich opinię na temat swoich wyników.
  8. Twoim standardom:
    1. Dość łatwo sprostać bez szczególnego wysiłku.
    2. Niełatwo sprostać, ale jest to możliwe bez przemęczenia się.
    3. Trudno sprostać – wymagasz od siebie (i/lub innych) dużego zaangażowania i starań, nawet ­kosztem wypoczynku.
  9. Kiedy popełnisz błąd lub coś Ci się nie uda:
    1. Szukasz jakiejś odskoczni, żeby szybko poprawić sobie humor, i starasz się o tym nie myśleć.
    2. Starasz się zrelaksować i uspokoić, ale i wyciągnąć wnioski z niepowodzenia.
    3. Robisz sobie wyrzuty i/lub odmawiasz sobie jakichś przyjemności, bo uważasz, że na nie nie zasłużyłaś/zasłużyłeś.
  10. Gdy przyjdzie Ci do głowy myśl, że coś ważnego może ci się nie udać, zwykle:
    1. Ignorujesz to; co ma być, to będzie.
    2. Starasz się nie poddawać niepokojowi, ale szukać realnych sposobów na to, by takiemu scenariuszowi zapobiec.
    3. Czujesz silny niepokój i chcesz zrobić wszystko, by do tego nie dopuścić, lub przeciwnie – rezygnujesz.
  11. Kiedy się okazuje, że masz na zrealizowanie zadania znacznie mniej czasu, niż początkowo sądziłaś/sądziłeś, zwykle:
    1. Odpus...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy