Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

30 czerwca 2022

NR 51 (Lipiec 2022)

Jakie są Twoje supermoce? – odkryj pozytywne strony zawodu nauczyciela

0 109

Wielu nauczycieli w ostatnim czasie coraz głośniej mówi o swoim niezadowoleniu z warunków pracy, reform edukacji, relacji z młodzieżą i współpracy z rodzicami. Coraz więcej pracowników oświaty mierzy się z wypaleniem zawodowym, szuka profesjonalnej pomocy lub cierpi w samotności. Jednak większość nie wyobraża sobie życia w innym zawodzie, bez radości, jaką daje możliwość obcowania z młodym pokoleniem i wspierania dzieci na drodze do ich rozwoju i życiowych sukcesów.

Powstają oddolne inicjatywy, grupy wsparcia, które mają na celu nakreślenie drogi nauczyciela do samego siebie, do DOBROstanu, czyli poczucia, że jest się właściwą osobą na właściwym miejscu. Chciałabym, by niniejszy artykuł przyczynił się do odkrywania i wzmocnienia waszych wewnętrznych zasobów i życiowych sił!

POLECAMY

Zdrowie psychiczne nauczyciela

Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji.
Oznacza to, że jeśli czujesz się dobrze, tworzysz w swoim życiu przestrzeń, w której realizujesz swoje pasje i zdolności, codzienne problemy traktujesz jako naturalne wyzwania, z którymi radzisz sobie bez nadmiernego wysiłku lub poczucia zagrożenia, jeśli masz ochotę pracować i czujesz, że dzięki twoim wysiłkom świat staje się lepszym miejscem, odczuwasz satysfakcję z tego, co robisz zawodowo i prywatnie, to wszystko jest w porządku! 
Potraktuj powyższe zdanie jako minitest psychicznego zdrowia i zastanów się, czego potrzebujesz, by móc w pełni się pod nim podpisać!
Piękny zawód nauczyciela jest równocześnie bardzo wymagający. Zaangażowanie w pracę kosztuje nas czas i energię. Warto zastanowić się nad tym, co otrzymujemy w zamian, co sprawia, że praktykowanie tego zawodu wciąż nam się opłaca, że jesteśmy w stanie pielęgnować równowagę niezbędną do zachowania stanu zdrowia psychicznego.

Ogród zdolności

Ciągła ekspozycja na kontakt z drugim człowiekiem, odpowiedzialność, jaką ponosimy, konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji, dbanie o prezencję sprawiają, że szkoła staje się dla nauczyciela polem treningowym w kształtowaniu wielu supermocy! Szereg naturalnych predyspozycji niezbędnych, by w ogóle zacząć myśleć o podjęciu się tego wyzwania, ma szansę rozkwitnąć i zaowocować wspaniałym rozwojem osobowości każdego z nas! 
Byłoby nadmiernym uproszczeniem powiedzieć, że dla każdego pracownika edukacji rozwój osobowości jest tym, co wynagradza mu podjęte trudy. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, jakim potencjałem dysponujemy, jak bezcenny jest nasz wkład w życie instytucji, dla której pracujemy, ale też w życie każdego jej beneficjenta! Przy tym nigdy nie należy zapominać o tym, że niezbędne jest nasze świadome zaangażowanie we własne życie i zdrowie, bo w pierwszym rzędzie za nie jesteśmy odpowiedzialni, a od jego jakości zależy jakość naszego zaangażowania w pracę i jej efektywność.

Mistrzostwo w zarządzaniu sobą w czasie

Każdy nauczyciel jest więc w pierwszej kolejności doskonałym menedżerem własnego czasu, który umiejętnie dzieli pomiędzy pracę, dom, odpoczynek, rodzinę, przyjaciół, przyjemności, zakupy, naukę, sport, kulturę i wiele innych niezbędnych dla spełnionego życia aktywności.

Jak się czujesz jako zarządca takich dóbr? Mistrz organizacji? 

Co więcej, nie wystarczy przecież ułożyć zgrabnie aktywności w kalendarzu, aby plan zadziałał! Trzeba wysokiej zdolności priorytetyzacji, samomobilizacji, determinacji. Oznacza to doskonałą samoświadomość – 
wiedzę o tym, co w życiu się liczy i dlaczego, oraz mądrość, która pozwala zgodnie z tą wiedzą dokonywać wyborów.
Czasami oznacza to również niezwykły poziom asertywności (z szacunku do własnych potrzeb) – umiejętnego stawiania granic i pilnowania, aby ich nikt nie przekraczał, przy równoczesnym uwzględnieniu tych wszystkich, którzy mogliby od nas czegoś potrzebować.

Godzenie potrzeb własnych i cudzych

Nauczyciel dużo częściej niż przeciętny człowiek staje przed wyborem: moje potrzeby czy potrzeby innych. Dlaczego? Ponieważ wrażliwość społeczna, empatia, altruizm to cechy, które skłoniły go do wybrania tego właśnie zawodu. W związku z tym posiada niezwykły dar dostrzegania braków, które dzięki swojej zasobności, bogactwu charakteru i naturalnie hojnej osobowości może zaspokoić. W efekcie często poświęca swoje plany, szczególnie te niezwiązane z życiem zawodowym, i niesie pomoc, czyniąc ludzi wokół siebie szczęśliwszymi a świat lepszym miejscem. 
Rodzi się jednak pewna wątpliwość związana z faktem, iż nie samą wdzięcznością i satysfakcją nauczyciel żyje. Oczywiście do pewnego stopnia poczucie, że uczyniliśmy coś niezaprzeczalnie dobrego, będzie karmiło nasze dusze i dawało nam siłę do podejmowania kolejnych wyzwań codzienności i szlachetnych przedsięwzięć. Jednak zgodnie z analizą transakcyjną relacji, jak w każdym innym obszarze naszego życia, tak i w poświęcaniu się dla innych warto znaleźć złoty środek – punkt, w którym nasze ochoczo dokonywane inwestycje (czasu, uwagi, energii, umiejętności, a także materialne) na rzecz drugiego człowieka lub idei nie pozostawiają nas z poczuciem dyskomfortu, straty lub bycia nadużytym czy wykorzystanym. Jedyną osobą, która decyduje o tym, w co się zaangażować i w jakim stopniu, jesteś TY.

Utalentowany strateg

Cytując naszego narodowego wieszcza, warto zdać sobie sprawę z tego, że choć nauczycielska praca kierowana jest systemowymi obramowaniami, licznymi rozporządzeniami i zarządzeniami, jednak po burzliwych wodach edukacji narodowej to my sterujemy łodzią, która prowadzi nie tylko ku klasyfikacji końcoworocznej czy następnemu poziomowi edukacji, ale również ku dojrzałości i dorosłości wielu pasażerów. A jakość tej podróży oraz zaangażowanie i umiejętności pasażerów bezpośrednio zależą od naszej znajomości rzeczy, kreatywności i umiejętności zwycięskiego pokonywania niejednokrotnie niespodziewanie piętrzących się na wodach roku szkolnego fal, wymagają trzymania kursu – tego dyktowanego sercem i sumieniem, pomimo zewnętrznych nacisków.
Nauczyciel to rozumie, a więc staje na wysokości zadania i osiąga mistrzostwo w byciu strategiem. Nie znam bardziej elastycznych i gotowych na wszystko, potrafiących działać pod presją czasu i w zmieniających się okolicznościach ludzi niż właśnie nauczyciele! Determinacją w dążeniu do celu i pasją w odkrywaniu nowych możliwości, czasem dla przyjemności, a niekiedy z konieczności, zarażają uczniów, którzy w efekcie rosną na pełnych mocy sprawczych, zaangażowanych w czynienie dobra dorosłych!

Lider i autorytet

Warto inwestować w swoje umiejętności przywódcze, które pozwalają kierować zespołem młodych ludzi – tak zróżnicowanym pod względem dynamiki osobowości, charakterów, kompetencji, pasji, a także towarzyszących im ograniczeń. Zupełnie świadomie wybierając zawód nauczyciela, stanęliśmy w centrum wydarzeń i uwagi. To, jak wyglądamy, jak postępujemy, co i jak mówimy, jest poddawane nieustającej ocenie, refleksji, często naśladowane. Wykorzystanie tej pozycji dla kształtowania szlachetnych charakterów i mądrych, zaabsorbowanych poznawczo głów jest fantastyczną przygodą, wielkim honorem i nie lada wyzwaniem! 
Jakkolwiek żyjemy w czasach, w których formalny autorytet nauczyciela nie ma już tak potężnej mocy oddziaływania jak kiedyś, to szansa, jaką daje nasz zawód na wywieranie wpływu na dziesiątki, setki osób znajdujących się w naszym gronie, jest niewątpliwie przywilejem i znacząco może zaspokoić nasze potrzeby uznania i sukcesu.
Autentyczne przeżywanie swojego życia – głębokie doświadczanie radości i szczere mierzenie się ze smutkiem, prawdziwe zaangażowanie w swoją pracę, aktywna, uważna obecność, spójność w głoszonych i przeżywanych wartościach, silny kręgosłup moralny i jasna wizja przyszłości – pociągają i dają nadzieję na satysfakcjonujące życie każdemu pokoleniu!
 


Specjalista od komunikacji

Zdolność porozumiewania się z innymi jest kolejną fascynującą cechą nauczycielskiego grona! Nigdzie tak bardzo jak w szkole nie jest tak istotna umiejętność jasnego komunikowania tego, co ważne, przy równoczesnym zrozumieniu intencji odbiorcy!
Nauczyciel ma do przekazania wiedzę, ma za zadanie uczyć i wychowywać, wspierać rodziców w ich funkcji opiekuńczej, adekwatnie reagować na polecenia dyrekcji, skutecznie współpracować z kolegami i koleżankami w pracy. Biorąc pod uwagę zróżnicowanie grupy swoich odbiorców, wydaje się, że nauczyciel w swojej praktyce zawodowej staje się mistrzem nie tylko eru...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy