Każdy nauczyciel wie, że powinien dbać o swój głos. Słyszymy to na różnych warsztatach i szkoleniach. To wiedza, która towarzyszy nam w różnych publikacjach i książkach. Czyli, teoretycznie, zdecydowana większość nauczycieli wie, że dbanie o głos jest ważne. Czy to przekłada się na rzeczywistość? Co możemy zrobić, żeby codziennie, krok po kroku, zadbać o swój głos? Czy jest to faktycznie coś, co zajmuje dużo czasu? Niekoniecznie – jeśli będziemy pamiętać o drobnych rzeczach, to wszystko będzie dobrze. Gdy zaczynaliśmy pracę jako nauczyciel, zapewne wielu z nas miało dosyć idealistyczny obraz świata szkolnego. I nie było to nic dziwnego. Na studiach czy kursach nie zawsze jesteśmy przygotowani na to, że rzeczywistość szkolna może być różna. Jesteśmy uczeni tego, jak radzić sobie z dyscypliną w klasie, jak uczyć na różne sposoby, jak uczyć naszych przedmiotów itp. Jest nam przekazywana wiedza z różnych dziedzin. Ile jednak w tym wszystkim wiedzy dotyczącej poprawnej emisji głosu? Może się zdarzyć tak, że jest tego bardzo mało.
POLECAMY
NASZA SYTUACJA
Zazwyczaj jest tak, że mamy do dyspozycji salę z uczniami oraz daną lekcję do przeprowadzenia. Z uwagi na to, że uczniów może być więcej w klasie, musimy mówić głośniej, aby każdy wszystko usłyszał. Dodatkowo zdarza się, że gdy o czymś opowiadamy, to jednocześnie piszemy na tablicy, to zaś powoduje, że uczniowie z ostatnich rzędów nie wszystko słyszą. Zdarzają się też takie sytuacje, w których musimy uciszyć dzieci lub zwrócić im uwagę. Wtedy też korzystamy ze swojego głosu.
Przede wszystkim potraktujmy nasz głos jako coś, co...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!