Pamięć jest niezbędna. To nadrzędny proces poznawczy, którego żywe organizmy potrzebują do uczenia się, adaptacji i przetrwania. Za badaczami zjawiska można powiedzieć, że Pamięć to proces przechowywania informacji w czasie (Matlin, 2015) lub Pamięć jest środkiem, za pomocą którego czerpiemy z naszych przeszłych doświadczeń, aby wykorzystać te informacje w teraźniejszości (Sternberg, 1999). A konkretnie? Pamięć to proces polegający na kodowaniu informacji, magazynowaniu ich i odzyskiwaniu w razie potrzeby.
POLECAMY
- Kodowanie jest pierwszym procesem zapamiętywania, kiedy to informacje są pobierane, rozumiane i tak przekształcane, aby można je było przechowywać. Sposób kodowania informacji określa, jak będą one magazynowane i jakie wskazówki będą skuteczne, gdy spróbujemy je odzyskać.
Są cztery główne typy kodowania, które mogą się ze sobą łączyć:
- kodowanie wizualne – to proces kodowania obrazów i wizualnych informacji sensorycznych. Wizualne informacje sensoryczne są tymczasowo przechowywane w tzw. pamięci ikonicznej, zanim zostaną zakodowane w pamięci długoterminowej. Ważną rolę odgrywa tu ciało migdałowate zlokalizowane w przyśrodkowym płacie skroniowym mózgu. Kodowanie wizualne jest jedną z najczęściej używanych technik uczenia się, gdyż to jedno z najbardziej naturalnych podejść stosowanych przez ludzki mózg;
- kodowanie akustyczne – przetwarzanie i kodowanie dźwięku (np. muzyka, mowa, dźwięki otoczenia). Badania sugerują, że głównym systemem kodowania w pamięci krótkotrwałej (STM) jest właśnie kodowanie akustyczne;
- kodowanie dotykowe – odnosi się do wykorzystywania wrażeń fizycznych i dotyku do przechowywania informacji;
- kodowanie semantyczne – to proces kodowania bodźców zmysłowych, które mają określone znaczenie lub można je zastosować w określonym kontekście.
- Przechowywanie (składowanie, magazynowanie) odnosi się do tego, jak, gdzie, ile i jak długo zakodowana informacja jest przechowywana w systemie pamięci. Sposób, w jaki przechowujemy informacje, wpływa na metodę ich odzyskiwania. W przechowywanie zaangażowane są różne części mózgu, takie jak kora nowa, hipokamp, ciało migdałowate, kora przedczołowa i zwoje podstawne. Mózg jest stale zaangażowany w magazynowanie pamięci. Część informacji przechowywana jest krótko (od kilku sekund do kilku minut) w tzw. pamięci krótkotrwałej, a część długo w długotrwałej. Do pamięci krótkotrwałej trafiają informacje, które przekro...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!