Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

19 lipca 2018

NR 22 (Lipiec 2017)

Narzędzia do diagnozy i rozwijania poczucia własnej wartości

0 31

1. Krok: Sprawdź, czy są u ciebie rozbieżności między „ja” realnym, idealnym i powinnościowym

I. Oceń u siebie poziom każdej z poniższych cech, porównując się do osób, które są w podobnym wieku, w podobnej sytuacji życiowej, wykonujących podobną pracę co ty itp. Swoją odpowiedź zaznacz, wstawiając X w odpowiedną rubrykę. Nie pomijaj żadnego określenia.

„Ja” realne

W porównaniu do podobnych mi osób jestem:
  Dużo mniej mniej trochę mniej tak samo trochę bardziej bardziej Dużo bardziej
Inteligentny              
Pracowity              
Zaradny              
Odpowiedzialny              
Pomysłowy              
Pomocny              
Godny zaufania              
Sympatyczny              
Z poczuciem humoru              
Spostrzegawczy              
Aktywny              
Empatyczny              
Otwarty              
Dobrze zorganizowany              
Szczery              
Uczciwy              
Tolerancyjny              
Uprzejmy              
Wrażliwy              
Życzliwy              

II. Oceń u siebie poziom każdej z poniższych cech, porównując się do tego, jaki chciałbyś być. W swoich odpowiedziach postaraj się odzwierciedlić wszystkie swoje pragnienia, ambicje, wyobrażenia związane z własną osobą. Podobnie jak poprzednio, wstaw X w odpowiedną rubrykę. 

„Ja” idealne

W stosunku do tego, jaki teraz jestem, chciałbym być:
  Dużo mniej mniej trochę mniej tak samo trochę bardziej bardziej Dużo bardziej
Inteligentny              
Pracowity              
Zaradny              
Odpowiedzialny              
Pomysłowy              
Pomocny              
Godny zaufania              
Sympatyczny              
Z poczuciem humoru              
Spostrzegawczy              
Aktywny              
Empatyczny              
Otwarty              
Dobrze zorganizowany              
Szczery              
Uczciwy              
Tolerancyjny              
Uprzejmy              
Wrażliwy              
Życzliwy              

III. Oceń u siebie poziom każdej z poniższych cech, porównując się do tego, jaki uważasz, że powinieneś być. W swoich odpowiedziach postaraj się odzwierciedlić wszystkie swoje przekonania o własnych obowiązkach, powinnościach. I tym razem wstaw X w odpowiedną rubrykę. 

„Ja” powinnościowe

W stosunku do tego, jaki teraz jestem, powinienem być:
  Dużo mniej mniej trochę mniej tak samo trochę bardziej bardziej Dużo bardziej
Inteligentny              
Pracowity              
Zaradny              
Odpowiedzialny              
Pomysłowy              
Pomocny              
Godny zaufania              
Sympatyczny              
Z poczuciem humoru              
Spostrzegawczy              
Aktywny              
Empatyczny              
Otwarty              
Dobrze zorganizowany              
Szczery              
Uczciwy              
Tolerancyjny              
Uprzejmy              
Wrażliwy              
Życzliwy              

W każdej z tabel wyrysuj wykresy, łącząc ze sobą wszystkie X. Oto, co one oznaczają:

  • Pierwszy wykres ilustruje twój stosunek do samego siebie na tle innych osób. Im wykres zbliża się bardziej do prawej strony tabeli, tym bardziej pozytywnie oceniasz samego siebie. Uwaga! Jeśli jednak twój wykres jest całkowicie po prawej stronie, warto zastanowić się, czy przekonanie o byciu lepszym od innych na pewno świadczy o zdrowym poczuciu własnej wartości.
  • Drugi wykres ilustruje twoje pragnienia, jaki chciałbyś być. O zdrowym poczuciu własnej wartości świadczy linia, która przebiega w jak najmniejszym odchyleniu od środka. 
  • Trzeci wykres ilustruje twoje wymagania do samego siebie. Tutaj również linia, która przebiega w jak najmniejszym odchyleniu od środka, oznacza zdrowe poczucie własnej wartości.

Możesz dodatkowo porównać wykres pierwszy z drugim i pierwszy z trzecim. W ten sposób będziesz w stanie przekonać się, czy doświadczasz rozbieżności między stanami „ja”. Im mniej twoje wykresy będą się ze sobą pokrywać, tym możesz mieć większe trudności z poczuciem własnej wartości i tym częściej i silniej możesz doświadczać nieprzyjemnych emocji w swoim codziennym życiu.

2. Krok: Udowodnij, że zachowujesz się jak osoba ze zdrowym poczuciem własnej wartości

Poczucie własnej wartości to nie pusta deklaracja, że ceni się i lubi samego siebie. Wpływa ono na to, jak zachowujemy się na co dzień. Sprawia, że umiemy zadziałać konstruktywnie w różnych sytuacjach. Porusza ono nas do doświadczania przyjemnych emocji. Gdyby pokusić się o wskazanie najważniejszych zachowań osoby z wysokim poczuciem własnej wartości, sprowadzałyby się one do następującej listy:

  • widoczna przyjemność czerpana z życia, 
  • akceptacja siebie,
  • spójność między werbalnymi i niewerbalnymi komunikatami do innych,
  • otwarta postawa wobec faktów i rzeczywistości, łatwość mówienia o własnych zarówno osiągnięciach i zasobach, jak i porażkach czy brakach osobistych, 
  • łatwość w chwaleniu innych, 
  • umiejętność przyjmowania komplementów, 
  • radzenie sobie z krytyką, 
  • umiejętność przyznawania się do błędów, 
  • swoboda w okazywaniu i przyjmowaniu uczuć i emocji, 
  • akceptowanie własnych przyjemnych i nieprzyjemnych stanów emocjonalnych,
  • otwartość, samodzielność i ciekawość wobec nowych doświadczeń, idei, możliwości,
  • wiara we własne siły i możliwość odniesienia sukcesu, 
  • poczucie humoru w stosunku do świata i samego siebie, 
  • asertywne zachowania.

Skoro jest już jasne, jakie zachowania i reakcje są charakterystyczne dla człowieka z poczuciem własnej wartości, warto poszukać dowodów w sobie. Przypomnij sobie i napisz, kiedy ostatnio:

Zrobiłeś coś przyjemnego dla siebie.
Kied...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy