Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ochrona środowiska

22 czerwca 2018

NR 27 (Maj 2018)

Nie ujdzie Ci to płazem!

0 165

Randka z przyrodą, czyli o ochronie różnorodności biologicznej Amphibia według uczniów szkoły podstawowej

O metodzie projektów pi­sze i mówi się bardzo dużo. Nauczyciele wraz z uczniami tworzą pełne pasji i entuzjazmu prace, które stają się wyrazem ich stosunku do nauki i wspólnych działań. Najważniejszym atutem projektu jest jego interdyscyplinarność. Przenikanie się różnych dyscyplin naukowych w ramach jednego głównego zagadnienia powoduje uruchomienie ogromnych pokładów innowacyjności i kreatywności u uczniów. W niniejszym artykule zaprezentowane zostaną założenia i prace w ramach międzynarodowego projeku realizowanego przez chorwacką i polską szkołę podstawową. Projekt Rendez-vous with amphibian prowadzony był w ramach eTwinningu, a uczniowie wraz z nauczycielami projektowymi, wykonując założone cele, realizowali podstawę programową z przyrody, języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, informatyki i plastyki.

Z jakiego powodu randka z płazami?

Wiosna to okres budzenia się otaczającego świata do życia. To bujność zieleni, powroty ptaków, kumkające żaby i mnóstwo randek w przyrodzie. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce znajduje się park, który jest pod opieką konserwatora zabytków, a w nim z kolei ulokowane są trzy stawy, a dodatkowo przepływa tam ciek wodny. Okres od wiosny do jesieni to czas wędrówek płazów przez park, lokalne drogi czy boisko szkolne. Właśnie te elementy miały decydujący wpływ na powstanie pomysłu na wykonanie projektu o tematyce związanej z płazami. Wszystkie dane literaturowe potwierdzają, że w edukacji metodą projektu największy sukces odnoszą te z nich, które silnie osadzone są w realiach środowiska ucznia, czyli takie, na które uczeń bezpośrednio może mieć wpływ. Możliwość codziennego kontaktu uczniów z płazami oraz wpływania na ich losy idealnie wkomponowują się w to założenie. Tytuł projektu z kolei nawiązuje do znanej wszystkim opowieści o księciu przemienionym w żabę. Gra słów w nazwie idealnie wskazuje interdyscyplinarny charakter projektu, którego celem było:

  • zapoznanie uczniów z różnorodnością przyrodniczą, biologią i ekologią płazów najbliższej okolicy i świata;
  • stworzenie kampanii społecznej traktującej o potrzebie ochrony płazów;
  • rozwijanie zdolności pracy w grupie;
  • kontakt z rówieśnikami z innego państwa oraz rozwijanie zdolności komunikacyjnych;
  • wzrost świadomości ekologicznej.

Jak wspomniano na wstępie artykułu, w ramach jednego projektu uczniowie mogli zrealizować treści podstaw programowych kilku przedmiotów. Jak wyglądała ich praca krok po kroku? Na początku rozeznano teren. Szukano miejsc, gdzie płazów jest najwięcej oraz obserwowano dokąd wędrują. Następnie wszystkie spotkane gatunki były rozpoznane podc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy