Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

3 lipca 2018

NR 25 (Styczeń 2018)

Nowe technologie w dydaktyce – nie zawsze przydatne

0 243

Opisywaliśmy już kilkukrotnie możliwości, jakie posiadają nowe urządzenia w nauczaniu biologii i przyrody.

Wiele badań pokazuje, że wykorzystywanie smartfonów przez uczniów podczas lekcji poprawia ich wyniki – w porównaniu z używaniem tradycyjnych podręczników. Badania sugerują, że uczeń mogący pracować na własnym telefonie czuje się pewniej, a dzięki temu łatwiej przyswaja wiedzę. Co więcej, młodzież chętniej wykorzystuje nowinki techniczne niż tradycyjne materiały dydaktyczne. Uczenie się przy wykorzystaniu najnowszej elektroniki zaspokaja potrzebę bycia na czasie, a także wzbudza ciekawość sposobem funkcjonowania nowego sprzętu czy oprogramowania. Jednak jak pokazują przytoczone poniżej badania, nauczyciel nie zawsze osiąga założone efekty.

Dydaktycy z Wielkiej Brytanii postanowili przetestować przydatność aplikacji do rozpoznawania ptaków podczas lekcji terenowych. W tym celu podzielili ponad 90 uczniów na dwie grupy i jednej z nich wręczyli standardowe podręczniki do oznaczania gatunków, a drugiej zainstalowali na telefonach aplikację z atlasem ptaków. Uczniowie odbyli następnie kilka lekcji terenowych, podczas których mieli identyfikować rodzime gatunki ptaków. Ponadto przed jak i po lekcjach przeprowadzane były testy z wiedzy na temat rozpoznawania gatunków. Okazało się, ż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy