Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

8 października 2018

NR 9 (Maj 2015)

Przebyte choroby kształtują postrzeganie mikrobów przez dzieci

0 13

W poprzednich numerach „Biologii w Szkole” pisaliśmy o sposobie poznawania wiedzy dzieci poprzez ich rysunki. Ostatnio ukazała się nowa praca na ten temat. Profesor Pavel Prokop wraz ze swoim zespołem poprosił grupę 181 dzieci obojga płci w wieku od 4 do 8 lat o narysowanie, jak według nich wygląda Bacillus. Użyto tego słowa, ponieważ w języku słowackim jest ono powszechnie znane na określenie mikroorganizmów. Dzieci miały do dyspozycji kartkę papieru oraz kolorowe kredki. Rysunki były następnie analizowane pod względem wielkości, użytych kolorów oraz ogólnego wyglądu mikroorganizmów (obecność nóg i rąk oraz ich ilość). Naukowcy przeprowadzili także wywiady z rodzicami dzieci na temat przebytych przez nie chorób oraz ich częstości.

Analiza wyników pokazała kilka ciekawych faktów. Dzieci wyobrażają sobie mikroorganizmy jako stworzenia humanoidalne. Najczęściej rysowały je z parą rąk oraz nóg, często w pozycji stojącej. Wielkość rysunków była zróżnicowana od 4 do 30 cm, przy czym dzieci, które przebyły w swoim życiu więcej infekcji, rysowały mniejsze mikroby. Wynik ten jest zaskakujący, ponieważ inne badania pokazują, że np. dzieci bojące się pająków rysują je większe niż te, które się ich nie boją. Naukowcy sądzą, że może to świadczyć o tym, że dzieci, które częściej c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy