Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki szkolnej

20 września 2018

NR 11 (Wrzesień 2015)

Segreguj odpady nie tylko dla zasady!

0 26

✔Liczba jednostek lekcyjnych: 2
✔Miejsce zajęć: zakład utylizacji odpadów, np. Zakład Zagospodarowania Odpadów w Suchym Lesie.
✔Poziom: szkoła ponadgimnazjalna, poziom podstawowy.
✔Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z systemem gospodarki odpadami oraz pojęciami z nim związanymi. Zajęcia mają również służyć wykształceniu ✔u uczniów właściwej postawy i podejścia do problemu odpadów.

✔CELE SZCZEGÓŁOWE:
a. Wiadomości
Po lekcji uczeń:

  • wymienia rodzaje odpadów;
  • wyjaśnia pojęcia: odpady, utylizacja, odpady komunalne, odpady wielkogabarytowe, odpady niebezpieczne, surowce wtórne, recykling, składowisko odpadów, wysypisko śmieci, kompostownia;
  • wymienia przykłady metod zagospodarowywania odpadów;
  • wskazuje ilość deponowanych odpadów na konkretnym składowisku odpadów;
  • wymienia charakterystyczne obiekty znajdujące się na składowisku odpadów;
  • wylicza sposoby zabezpieczania składowiska, np. przed nadmierną emisją uciążliwych zapachów, niebezpiecznych gazów itp.;
  • wskazuje negatywny wpływ niekontrolowanego wyrzucania odpadów na środowisko naturalne.

b. Umiejętności
Po lekcji uczeń:

  • charakteryzuje poszczególne etapy tworzenia wysypiska śmieci;
  • opisuje, jak miasto radzi sobie z utylizacją odpadów;
  • określa pojemność docelową składowiska odpadów;
  • określa lokalizację Zakładu Zagospodarowania Odpadów;
  • oblicza ilość odpadów, jaką w ciągu roku produkują mieszkańcy danego miasta;
  • rozróżnia znaczenie pojęcia składowisko odpadów od wysypiska śmieci;
  • określa czas rozpoczęcia eksploatacji konkretnego składowiska odpadów;
  • analizuje tablice informacyjne dostępne na składowisku odpadów.

c. Postawy i przekonania
Po lekcji uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w lekcji;
  • kształtuje umiejętność współpracy i komunikowania;
  • prezentuje etyczną postawę względem żywych organizmów;
  • wykazuje dociekliwość poprzez zadawanie licznych pytań;
  • ma świadomość konsekwencji związanych z nieodpowiednią eksploatacją odpadów;
  • pogłębia swoją wiedzę biologiczną;
  • rozbudza swoje zainteresowania biologiczne.

✔Środki dydaktyczne: tablice informacyjne dostępne na składowisku odpadów, karta pracy, skrypt przygotowany przez nauczyciela.
✔Formy pracy: indywidualna, grupowa.
✔Metody nauczania: obserwacja bezpośrednia, praca z kartami pracy, pogadanka.

PRZEBIEG LEKCJI:

Lekcja ta ma odbywać się na składowisku odpadów dowolnie wybranym przez nauczyciela lub podanym w scenariuszu jako przykład. 

 

I FAZA WPROWADZAJĄCA

  1. Sprawy organizacyjne (m.in. sprawdzenie obecności).
  2. Zapoznanie uczniów z tematem i celami planowanej lekcji na składowisku odpadów. 
  3. Krótka pogadanka wprowadzająca dotycząca składowiska odpadów (może być prowadzona przez nauczyciela bądź już przez przewodnika dostępnego na składowisku):
    - charakteryzacja miejsca, w którym się znajdujemy;
    - zwrócenie uwagi na rozróżnienie pojęć składowisko odpadów a wysypisko śmieci (uczniowie przy pomocy nauczyciela/przewodnika wyjaśniają oba pojęcia);
    - określenie celu powstania składowiska odpadów;
    - wspólne wyjaśnienie/przypomnienie podstawowych pojęć, jak: odpady, utylizacja, odpady komunalne, odpady wielkogabarytowe, odpady niebezpieczne, surowce wtórne, recykling, składowisko odpadów, wysypisko śmieci, kompostownia.
  4. Samodzielne wykonanie zadań nr 1 i 2 znajdujących się na karcie pracy (5 min).
  5. Wspólne omówienie odpowiedzi uczniów z nauczycielem i/lub przewodnikiem.
    Zwrócenie uwagi uczniów, że składowisko odpadów jest to jedna z metod utylizacji odpadów (tu warto wymienić wspólnie z uczniami inne metody zagospodarowania odpadów: spalanie, składowanie, selektywna zbiórka i recykling materiałowy, kompostowanie).

II FAZA REALIZACYJNA

  1. W dalszej części lekcji (w trakcie spaceru po składowisku warto zwrócić uwagę na sposób utylizacji odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych itp.).
  2. Krótkie omówienie konkretnego składowiska odpadów, m.in.:
    - czas rozpoczęcia eksploatacji;
    - podstawowe obiekty składowiska; 
    - jaką ilość odpadów w skali roku może przyjąć konkretne składowisko;
    - jaka ilość odpadów trafia dziennie na składowisko opadów;
    - jaka ilość odpadów została już zdeponowana na konkretnym skł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy