Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

23 sierpnia 2018

NR 15 (Maj 2016)

Śmiech przed sekcją

249

Sekcje zwłok zwierząt mają bardzo dużą wartość dydaktyczną. Jak pokazują badania, nawet najnowsze modele trójwymiarowe czy profesjonalne filmy wideo nie są w stanie przekazać tyle samo wiedzy uczniom lub studentom co przeprowadzana na żywo sekcja martwego prawdziwego organizmu. 

Z tego powodu na wielu kierunkach studiów związanych z medycyną, weterynarią i biologią praktykowane jest wykonywanie sekcji zwłok ludzi bądź innych gatunków zwierząt. Niestety część studentów wykazuje negatywne odczucia względem tej metody dydaktycznej. Sprzeciw wynika najczęściej z przyczyn etycznych lub obrzydzenia warunkowanego wrodzoną wrażliwością danej osoby. Odczucia te wywołują u studentów stres, a w konsekwencji przyczyniają się do trudności w skupieniu się na celu sekcji i nauce. Wcześniejsze badania wykazały, że uczniowie będący w stanie zaniepokojenia podczas zajęć mają znacznie gorsze wyniki w nauce. Receptę na ten stan rzeczy spróbowała znaleźć trójka niemieckich naukowców, których wyniki badań ukazały się w czasopiśmie International Journal of Environmental and Science Education.

Autorzy badań postawili hipotezę, że oglądanie śmiesznych materiałów wideo przed sekcją zwierzęcia będzie działało relaksująco na studentów i spowoduje zmianę ich nastawienia na bardziej pozytywne. Badanie przeprowadzone było na studentach biologii nauczycielskiej i objęto nim 114 osób. Studenci uniwersytetu odbywali normalne zajęcia, podczas których w planie było wykonanie sekcji ciała pstrąga. Naukowcy na początku zajęć przeprowadzili ankiety na temat odczuwanych przez studentów emocji (zaniepokojenia...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy