Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję , Otwarty dostęp

5 listopada 2020

NR 41 (Listopad 2020)

Tajemnicze początki, czyli lekcja o pochodzeniu człowieka

260

Zaczyna się siódma lekcja. U uczniów, nawet tych najbardziej pilnych, wyczuwa się wyraźne znużenie. O tej godzinie trudno zresztą oczekiwać od nich euforii. Jako biolodzy mamy jednak spore możliwości zainteresowania młodzieży doświadczeniami oraz obserwacjami przyrodniczymi. Inną możliwością przyciągnięcia ich uwagi jest wspólne pochylenie się nad tajemniczymi zagadkami natury. Do takowych należy pochodzenie człowieka. 
Dlaczego w większości utraciliśmy owłosienie, które jest jedną z mocnych stron ssaków? Czemu głowy naszych noworodków są tak duże, że utrudniają szybki i bezproblemowy poród? Z jakiego powodu nasi przodkowie opuścili Afrykę i udali się na podbój nieznanych sobie zimniejszych obszarów? Na wiele pytań znamy już odpowiedzi, inne czekają jeszcze na swoją kolej. Pozwólmy naszym uczniom otrzeć się o te tajemnice i zamieńmy lekcję dotyczącą antropogenezy w konferencję naukową. Najpierw uczniowie – jako eksperci – przyjrzą się miejscu człowieka w przyrodzie i jego unikalnym cechom. Później odbędą wędrówkę po prehistorii w celu podjęcia badań nad poszczególnymi grupami hominidów i wyjaśnienia, w jaki sposób cechy te się ukształtowały. Kto wie, co nas wtedy czeka…

POLECAMY

Scenariusz

  • Temat: Pochodzenie człowieka
  • Grupa docelowa: 8 klasa
  • Formy i metody pracy: pogadanka, analiza materiałów dydaktycznych (zdjęć, tekstu), zabawa edukacyjna, praca w grupach 
  • Środki dydaktyczne: wydruki tabeli zawierającej stanowisko systematyczne człowieka, wydruki fragmentu tabeli zawierającej cechy człowieka rozumnego (umożliwiające przypisanie go do konkretnej jednostki systematycznej), nożyczki, kleje, zdjęcia organizmów należących do omawianych jednostek systematycznych oraz zdjęcie grzyba i rośliny (np. stokrotka pospolita, borowik szlachetny, biedronka siedmiokropka, lancetnik, płoć, jeż europejski, lemur katta, szympans zwyczajny, rekonstrukcja pierwotnego hominida, portret współczesnego człowieka), magnesy, zdjęcia sylwetki oraz zbliżenia głowy człowieka i szympansa, podręczniki lub wydruk/dostęp do e-podręcznika: https://epodreczniki.pl/a/pochodzenie-i-ewolucja-czlowieka/D14dDU6Qo)
  • Czas realizacji: 45 minut
  • Miejsce realizacji: sala lekcyjna

Przebieg zajęć:

  • Nauczyciel wciela się w rolę prowadzącego obrady. Zaprasza uczniów na konferencję naukową dotyczącą pochodzenia człowieka. Zadaniem uczniów – ekspertów zaproszonych na konferencję – będzie omówienie miejsca człowieka w przyrodzie, jego unikalnych cech oraz prześledzenie historii ich wykształcenia się. 
  • Nauczyciel przedstawia pierwsze zagadnienie panelowe: „Miejsce człowieka w świecie przyrody”. Uczniowie przypominają sobie, do jakich królestw można zakwalifikować wszystkie organizmy. Zastanawiają się, do którego z nich należy gatunek człowiek rozumny. Uzasadniają swoją wypowiedź.
  • Nauczyciel wiesza zdjęcia różnorodnych organizmów. Tłumaczy, że są to ilustracje do materiałów konferencyjnych, które zaraz będą tworzone. Uczniowie wspólnie nazywają zwierzęta przedstawione na zdjęciach przypiętych do tablicy. Nauczyciel zwraca uwagę na lancetnika – strunowca mającego przez całe życie szkielet wewnętrzny wykształcony w postaci struny grzbietowej. 
  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela materiały konferencyjne: wydrukowaną tabelę zawierającą wpisane wybrane jednostki systematyczne z królestwa zwierząt oraz tabelkę z cechami człowieka rozumnego umożliwiającymi przypisanie go do tych jednostek. Ich zadaniem jest rozcięcie tabeli z cechami i próba dopasowania wyciętych elementów do wybranej jednostki systematycznej. 
  • Uwagi techniczne – uczniowie pracują w parach, choć każdy ma swój zestaw tabel (jako notatka dostępna po lekcji). Przed sprawdzeniem nie przyklejają odpowiedzi, aby umożliwić korektę. Przy grupach pracujących wolniej można rozdać kartki z wydrukowanymi obok siebie kolumnami (jednostka systematyczna, cechy człowiek), a zadaniem będzie połączenie odpowiadających sobie komórek za pomocą linii. 
  • Uczniowie...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy