Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

8 października 2018

NR 9 (Maj 2015)

Uczniowie naukowcami

0 183

Nie od dziś wiadomo, że najlepszym sposobem przekazywania wiedzy są zajęcia praktyczne. Dwoje Amerykanów – nauczycielka Tricia Radojcic i uniwersytecki profesor biologii Theodore Garland, pokazało, jak można zaangażować uczniów do prawdziwej pracy naukowej. Profesor Garland, który zajmuje się w swoich badaniach między innymi ewolucją biologiczną, postanowił udostępnić jeden ze swoich eksperymentów uczniom siódmej klasy (poziom polskiego liceum). Biolog hodował w laboratorium myszy w akwariach wyposażonych w kołowrotki podłączone do komputera. 

Zliczały one, ile czasu dany osobnik poświęca na bieganie w ciągu dnia. Następnie naukowiec z całej grupy wybierał osobniki, które biegały najwięcej, i krzyżował je ze sobą, aby dały życie kolejnemu pokoleniu. Krzyżował także losowo pozostałe myszy, których potomstwo stanowiło grupę kontrolną. Młode po osiągnięciu dojrzałości były także testowane pod względem chęci do biegania i proces krzyżowania powtarzano. Ostatecznie uzyskano 31 pokoleń myszy w dwóch grupach – kontrolnej oraz eksperymentalnej uzyskanej zawsze z osobników najwięcej biegających. Dla wszystkich myszy znany był średni czas biegu w ciągu dnia oraz ich masa. Ponadto po śmierci myszy wy­­pre­parowano ich szkielety, uzyskując łącznie 133 próby. 

Na tym etapie do pracy przystąpili uczniowie. Otrzymali oni wszystkie dane oraz szkielety (w szkołach, gdzie było zbyt mało komputerów, uczniowie otrzymali zdjęcia kości) w celu wykonania pomiarów. Uczniowie razem z nauczycielem biologii najpierw starali się postawić hipotezy badawcze. Ważne tutaj było wcześniejsze przygotowanie teoretyczne na temat mechanizmów ewolucji. Uczniowie musieli wymyślić teorie, jak selekcja w kierunku zwiększonej mobilności może wpływać na morfologię szkieletu, np. „dobór naturalny faworyzujący zwierzęta więcej biegające powoduje wydłużenie kości kończyn”. Po postawieniu hipotez przystąpiono do ich testowania. W tym celu uczniowie mierzyli szkielety, a po wprowadzeniu danych do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy