Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

2 października 2018

NR 10 (Lipiec 2015)

Wiara nauczyciela wpływa na jego poglądy

246

Do takiego wniosku doszli południowokoreańscy naukowcy po przeprowadzeniu ankiet dotyczących ewolucji biologicznej wśród nauczycieli różnych typów szkół. Ankiety były anonimowe i zawierały pytania o wiek, płeć i wyznawaną religię oraz 4 zamknięte pytania eksperymentalne. Naukowcom udało się zebrać dane od 308 nauczycieli, wśród których 45% określiło siebie jako bezwyznaniowców (ateiści i agnostycy), 20% jako buddystów, 15% – protestantów, 10% – katolików, i 10% jako wyznawców innej religii. 

Zestawienie tych danych z uzyskanymi odpowiedziami na pytania eksperymentalne ujawniło istotny wpływ wyznawanej religii na postrzeganie ewolucji oraz tematów związanych z powstaniem świata i gatunku Homo sapiens. Badanie pokazało, że szczególnie protestanci są przekonani o boskiej interwencji podczas powstawania planety i później człowieka. Aż 80% z nich uważa, że procesy te były albo wyłączną sprawą, albo chociaż kontrolowane przez Boga. Dla porównania twierdzi tak tylko niespełna 20% katolików i 10% buddystów. Co ciekawe, również 10% bezwyznaniowców, czyli w głównej mierze ateistów i agnostyków dopuszcza boską interwencję. Podobne proporcje wyników uzyskano także dla innych pytań o ewolucję, ale co ciekawe przy pytaniu o powstanie człowieka więcej buddystów niż bezwyznaniowców uważa, że nasz gatunek powstał na drodze wyłącznie ewolucji...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy