Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nowego w biologii?

2 października 2018

NR 10 (Lipiec 2015)

Wiara nauczyciela wpływa na jego poglądy

0 170

Do takiego wniosku doszli południowokoreańscy naukowcy po przeprowadzeniu ankiet dotyczących ewolucji biologicznej wśród nauczycieli różnych typów szkół. Ankiety były anonimowe i zawierały pytania o wiek, płeć i wyznawaną religię oraz 4 zamknięte pytania eksperymentalne. Naukowcom udało się zebrać dane od 308 nauczycieli, wśród których 45% określiło siebie jako bezwyznaniowców (ateiści i agnostycy), 20% jako buddystów, 15% – protestantów, 10% – katolików, i 10% jako wyznawców innej religii. 

Zestawienie tych danych z uzyskanymi odpowiedziami na pytania eksperymentalne ujawniło istotny wpływ wyznawanej religii na postrzeganie ewolucji oraz tematów związanych z powstaniem świata i gatunku Homo sapiens. Badanie pokazało, że szczególnie protestanci są przekonani o boskiej interwencji podczas powstawania planety i później człowieka. Aż 80% z nich uważa, że procesy te były albo wyłączną sprawą, albo chociaż kontrolowane przez Boga. Dla porównania twierdzi tak tylko niespełna 20% katolików i 10% buddystów. Co ciekawe, również 10% bezwyznaniowców, czyli w głównej mierze ateistów i agnostyków dopuszcza boską interwencję. Podobne proporcje wyników uzyskano także dla innych pytań o ewolucję, ale co ciekawe przy pytaniu o powstanie człowieka więcej buddystów niż bezwyznaniowców uważa, że nasz gatunek powstał na drodze wyłącznie ewolucji...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy