Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

13 września 2018

NR 12 (Listopad 2015)

Własny styl nauczyciela, czyli jak nie bać się wyróżnić z tłumu

0 25

Masz styl, to masz osobowość i klasę. Przyjdź, a pomogę ci go odnaleźć! Mniej więcej tak reklamuje swoje usługi, oczywiście za pieniądze, personal shopper, personal styling i personal branding, czyli osobisty stylista, kreator, designer, wizażysta, coach, trener rozwoju, specjalista od wizerunku i coraz popularniejszej w Polsce marki osobistej. Nie znam się ani na modowych trendach, ani na politycznym, biznesowym czy celebryckim image. Za to wiem co nieco, kim powinien być nauczyciel posiadający własny styl, wyrazistą osobowość, wiedzę, twórczą pasję i profesjonalizm. 

Osoba z prawdziwą klasą, potrafiąca zjednać sobie ludzi, zdobyć ich zaufanie, pewna siebie, odważna, emanująca po­-
zytywną energią, zawsze na miejscu. Taka, której siłą, osobistą marką jest umiejętność znajdowania właściwych proporcji, zachowanie odpowiednie do sytuacji i przekonanie, że pewnych rzeczy po prostu się nie robi. 

Czy taką siłę każdy może posiąść, wykrzesać z siebie lub wypracować? Specjaliści od wizerunku twierdzą, że tak. Ja mam wątpliwości co do tych pedagogów, którzy wyróżniają się z oświatowego tłumu swoistym anty-stylem. Nie lubią swojej pracy, nie lubią uczniów, a brak poczucia własnej wartości i ciągłe niezadowolenie skrywają pod maską obojętności, agresji, lizusostwa, hołdowania „bylejakości” i nieodpowiedzialności za to, co dzieje się w szkole. 

Podjęcie przez nauczyciela decyzji o pracy nad swoim wizerunkiem w ogóle bądź korektą dotychczasowego wymaga dużej odwagi. 

Po pierwsze, wiąże się z koniecznością trzeźwej refleksji na własny temat, zmierzenia się z rzeczywistymi umiejętnościami i brakami, sukcesami i porażkami, silnymi stronami i ograniczeniami, także konfrontacji siebie z ludźmi z najbliższego otoczenia: uczniami, rodzicami, kolegami po fachu. Bo, jak mówią wspomniani specjaliści, styl to charakter, osobowość, kompetencje, ochota odbycia „spaceru poza utarte ścieżki”, podkreślanie odmienności. Styl to sposób wyrazu, zdefiniowania swojego „ego”, odwaga demonstrowania otoczeniu swojej koncepcji siebie, własny sposób wypowiadania się, także poprzez strój i mowę ciała. Warto dodać, że nie chodzi tutaj o udawanie kompetencji, których danej osobie brak, ale o jak najlepsze wyeksponowanie tych, które ona naprawdę posiada. Taka autoanaliza ma być przyjrzeniem się sobie w lustrze i zadaniem sobie kilku pytań: Na czym mi najbardziej zależy? Co cenię u innych, a co chcę, aby inni cenili u mnie? Jak wyglądam? Co i w jaki sposób mówię? Jak się zachowuję w różnych sytuacjach? Jak odbierają to inni? Czy mój obecny wizerunek jest zgodny z tym, jaka/jaki chcę być, w jaki sposób chcę być postrzegana/y? 

Po drugie, osobisty, wyrazisty styl nauczyciela to coś, co może innym nauczycielom najzwyczajniej przeszkadzać, nie podobać się. Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Antymobbingowe od lat informuje, że nauczyciele stanowią najliczniejszą grupę osób zgłaszających problem mobbingu w miejscu pracy. Okazuje się, że zastraszanie i znęcanie się psychiczne to problem między samymi nauczycielami. Co drugi nauczyciel obgaduje swoich kolegów, co piąty był ofiarą głupiego, ośmieszającego żartu, a co dziesiąty padł ofiarą mobbingu – takie wnioski zawarto w raporcie z ogólnopolskich badań „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli”, przygotowanym przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi.

Odwaga nade wszystko

Chodzi tu o odwagę zrobienia czegoś egoistycznego, dla siebie i tylko dla siebie. Ale nie o kupno nowej sukienki, zmianę fryzury czy wyjazd na Karaiby, lecz o zrobienie czegoś takiego, czego nigdy do tej pory się nie robiło, ani prywatnie, ani zawodowo. Z pełną świadomością, jakie konsekwencje mogą nastąpić po podjęciu takiego a nie innego działania i, co najważniejsze, podjęcie tego działania. Odwagę bowiem bierze się z głębi siebie samego, z własnej siły, z własnej determinacji, z własnej wytrwałości. Jest taka opowiastka: „Kiedyś strach zapukał do drzwi. Otworzyła odwaga i okazało się, że za drzwiami nie ma nikogo”. Płynie z niej wiele mądrości wartych zastosowania, jak:
✔Nie bój się mówić tego, o czym myślisz.
✔Kiedy masz odmienne zdanie, powiedz o tym.
✔Jeśli musisz – walcz o swoje, nie pozwól, aby ktokolwiek cię wykorzystywał.
✔Jeśli ktoś cię obraża – postaw mu się.
✔Nie bój się nowości.
✔Nie bój się podejmować ryzykownych decyzji. Nie wycofuj się z niej ze strachu.
✔Jeśli masz na coś ochotę – rób to.
✔Jeśli komuś dzieje się krzywda – rea­guj!

Ludzie pewni siebie i swoich wartości są bardzo atrakcyjni

Odwaga kojarzy się z pewnością siebie, która szczególnie przez nauczy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy