Dział: Neurobiologia

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Neuromity vs neurofakty w edukacji

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że ostatnie kilkadziesiąt lat to czas szybkiego rozwoju technologii i nauki. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik i nieinwazyjnego neuroobrazowania nasza wiedza dotycząca funkcjonowania mózgu jest coraz bardziej szczegółowa. Powinniśmy jednak pamiętać, że istnieje wiele ograniczeń naukowych utrudniających badanie tego tajemniczego organu. Wynikają one zarówno ze skomplikowanych mechanizmów regulujących aktywność mózgu, jak też możliwości technicznych czy wątpliwości etycznych.

Czytaj więcej

Nie wszystko musi zależeć od genów, czyli jak czynniki środowiskowe mogą zmieniać nasz mózg i nasze zachowanie

Przez długi czas myślano, że człowiek rodzi się jako niezapisana tablica (z łaciny tabula rasa), która jest zapełniana informacjami w czasie życia i zdobywania doświadczeń. Obecnie dzięki licznym badaniom wiemy, że ten pogląd nie jest prawdziwy, a pierwsze wersy w historii naszego życia zostają zapisane już w łonie matki. Stąd też tak naprawdę każdy z nas jest o ok. 9 miesięcy starszy, niż to wynika z metryki urodzenia. W starożytnych Chinach i Japonii doliczano noworodkowi rok życia do daty urodzenia, co świadczy o traktowaniu życia po narodzinach jako kontynuacji życia płodowego. 

Czytaj więcej

Konik morski” w mózgu, czyli o budowie i funkcjach hipokampa

Hipokamp (łac. hippocampus) znajduje się w płacie skroniowym kresomózgowia i należy do układu limbicznego.

Czytaj więcej

Synapsy elektryczne – zaniedbane połączenie

Jakiś czas temu uczestniczyłem w wykładzie na temat przewodnictwa neuronalnego.

Czytaj więcej