Rola nauczyciela we współczesnej szkole zmienia się coraz bardziej i z osoby przekazującej wiedzę staje się on organizatorem procesu jej przyswajania. W nauce samodzielnego zdobywania wiadomości i wyrabiania opinii na różne tematy szczególnie pomocne są aktywizujące formy pracy, spośród których projekt edukacyjny wydaje się być bardzo atrakcyjny: zarówno pod względem kształtowanych kompetencji, jak i możliwości podjęcia wielorakich interdyscyplinarnych zagadnień problemowych. Wychodząc od codziennych doświadczeń uczniów i działając poprzez tę metodę pracy, można rozwijać umiejętności kluczowe zawarte w podstawie programowej, takie jak: sprawne komunikowanie się, logiczne myślenie, korzystanie z różnych źródeł informacji, kreatywne rozwiązywanie problemów, pracę w zespole i społeczną aktywność. Są one niezwykle potrzebne w codziennym funkcjonowaniu, a także przyszłym życiu zawodowym. Dodatkowo, co ważne, projekt najczęściej kończy się wymiernym efektem w postaci prototypu, wypracowania trwałego rozwiązania – jest konkretny, co motywuje uczniów do lepszej współpracy.
Problemy poruszane w projektach mogą dotyczyć nowych dziedzin nauki i zachęcać uczniów do samodzielnego rozwijania wiedzy w tym kierunku. Jedną z takich dziedzin, dynamicznie rozwijających się na przestrzeni ostatnich lat, jest bionika, któ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!