Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

14 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Budowa i funkcje krwi

89
  • Liczba godzin lekcyjnych: 2
  • Poziom: uczniowie szkoły podstawowej
  • Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową krwi i rolą jej poszczególnych elementów. Uczniowie dowiedzą się, jak łączyć grupy krwi oraz co to jest konflikt serologiczny.
  • Cele szczegółowe:
    W zakresie wiadomości uczeń:
    • wylicza składniki krwi,
    • wyjaśnia, na czym polega proces krzepnięcia krwi,
    • wymienia grupy krwi,
    • definiuje pojęcia „przeciwciało”, „transfuzja”.

W zakresie umiejętności uczeń:

  • charakteryzuje funkcje krwi i jej ­poszczególnych 
  • składników,
  • rozpoznaje na zdjęciu/ilustracji/pod mikroskopem elementy krwi,
  • opisuje podobieństwa i różnice w budowie oraz pełnionych funkcjach składników krwi,
  • omawia, co to jest konflikt serologiczny oraz charakteryzuje jego skutki.

Postawy i przekonania:

  • opisuje społeczne znaczenie krwiodawstwa,
  • przeprowadza doświadczenie zgodnie z instrukcją,
  • doskonali umiejętność pracy w grupie,
  • właściwie zachowuje się na zajęciach.

 

  • Środki dydaktyczne:
    • słoik,
    • syrop kukurydziany,
    • czerwona i biała fasola,
    • soczewica,
    • mikroskop,
    • preparaty mikroskopowe krwi,
    • infografika (załącznik 2),
    • tabela (załącznik 3 i 4), 
    • zestawy 4 kubków plastikowych podpisanych „0”, „A”, „B”, „AB” (tyle, ile jest grup),
    • barwniki spożywcze (czerwony i niebieski),
    • pipety, 
    • szkiełka podstawowe,
    • tekst dotyczący składników krwi (https://krwiodawcy.org/krew-i-grupy-krwi),
    • podręcznik,
    • zeszyt przedmiotowy.
  • Strategie nauczania:
    • problemowa,
    • operacyjna.
  • Formy pracy:
    • indywidualna, 
    • grupowa,
    • zbiorowa.
  • Metody nauczania:
    • metody oparte na słowie: pogadanka, praca z tekstem,
    • metody oparte na obserwacji: obserwacje mikroskopowe, model, film edukacyjny,
    • metody oparte na działalności praktycznej: doświadczenia, karta pracy.

Przebieg lekcji:

  1. Faza przygotowawcza:
  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe.
  • Prowadzący rozdaje uczniom łamigłówkę (załącznik 1), jej rozwiązanie jest tematem zajęć. 
  • Nauczyciel zapisuje temat na tablicy oraz przedstawia cel zajęć.
  1. Faza realizująca:
    • Prowadzący pyta uczniów o funkcje krwi. Podopieczni zapisują podane informacje w zeszycie przedmiotowym.
    • Podział uczniów na grupy.  
    • Model krwi – wykonanie przed zajęciami: do słoika/zlewki wlej syrop kukurydziany, następnie wrzuć fasolę oraz soczewicę. Wymieszaj wszystko i porozdzielaj do mniejszych słoiczków. 
    • Każdy zespół otrzymuje model krwi, wydrukowaną grafikę (załącznik 2) oraz tabelę do uzupełnienia (załącznik 3). Grupy na podstawie obserwacji modelu, preparatu mikroskopowego, tekstu umieszczonego na stronie https://krwiodawcy.org/krew-i-grupy-krwi oraz informacji z podręcznika uzupełniają tabelę. Uczniowie wspólnie sprawdzają poprawność wykonania zadania oraz uzupełniają ewentualne braki. 
    • Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega proces krzepnięcia oraz prezentuje film, na ten temat (https://epodreczniki.pl/a/szczegolna-rola-krwi/DtOQe3XZ3). Uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie. 
    • Prowadzący przedstawia podopiecznym podział na grupy krwi oraz wyjaśnia, na czym polega transfuzja. 
    • Uczniowie wykonują w grupach zadanie: Odbierzcie od nauczyciela zestaw kubków, barwniki spożywcze, pipety oraz szkiełka. Do kubka A wkropcie kilka kropel czerwonego barwnika, do k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy