Jesteś zapalonym podróżnikiem i fotografem. W życiu codziennym zajmujesz się zwierzętami w największym w Europie zoo. Twój kolega Wojtek, który wrócił niedawno z dalekiej wyprawy, opowiedział Ci o fascynującym gatunku. Opisał, jak wygląda, jednak nie podał Ci jego nazwy, bo zmarł. Otrząsnąwszy się ze smutku, znalazłeś jego dziennik, w którym Wojtek zapisywał notatki z podróży. Przypomniałeś sobie o tym zwierzęciu i przedstawiłeś ten gatunek swojemu dyrektorowi. On zlecił Ci odszukanie go i sprowadzenie do zoo.
Spróbuj przeanalizować różne grupy zwierząt i dowiedzieć się, jaki gatunek zafascynował Wojtka. Wyniki swoich prac zapisuj w dzienniku pracy.
Za wykonanie zadań podczas każdej z rund będziesz otrzymywał punkty.
Runda 1 0–10 pkt
Runda 2 0–15 pkt
Runda 3 0–20 pkt
Runda 4 0–25 pkt
Runda 5 0–30 pkt
Podczas każdej rundy będziesz mógł/mogła podjąć dodatkowe wyzwania, za które możesz zyskać dodatkowe 5 punktów. Pamiętaj, że za oddanie zadań przed wyznaczonym terminem można otrzymać dodatkowe punkty (plus 1 punkt za każdy dzień). Jeśli jednak oddasz zadania po wyznaczonym terminie, punkty zostaną odjęte (minus 1 punkt za każdy dzień). Zadania można oddać maksymalnie tydzień po terminie. Na końcu każdej z rund znajduje się wskazówka z notatnika Wojtka, która pomoże Ci w odnalezieniu poszukiwanego zwierzęcia.
W sumie możesz zdobyć 100 punktów za obowiązkowe zadania w poszczególnych rundach oraz punkty dodatkowe. Punkty dodatkowe nie wliczają się do głównej puli i mogą pomóc Ci w zdobyciu lepszej oceny.
0–40 punktów ndst.
40–55 punktów dop.
55–70 punktów dst.
70–85 punktów db.
85–95 punktów bdb.
95–100 punktów cel.
POLECAMY
Runda 1
Pierwszą grupą, którą zamierzasz zbadać, są stawonogi. Ta grupa zwierząt swoją nazwę zawdzięcza budowie odnóży, które składają się z krótkich części połączonych stawami. Stawonogi można spotkać wszędzie.
Zadanie 1
Przyjrzyj się ilustracjom trzech stawonogów i wykonaj polecenia.
- Rozpoznaj i podpisz, do jakiej grupy stawonogów należą przedstawione poniżej zwierzęta.
- Na wszystkich ilustracjach zaznacz strzałkami trzy wspólne elementy budowy. Ponumeruj strzałki i uzupełnij tabelę.
Wspólna cecha
1.
2.
3.
Zadanie 2
Wyjaśnij pojęcia:
Chityna – ..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Linienie –...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Oczy złożone – .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Oczy proste – ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie 3
Ze względu na co podzielono stawonogi na trzy grupy?
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie dodatkowe
Odnóża mogą pełnić różnorodne funkcje. Dopasuj i połącz typ odnóża z pełnioną funkcją.
Wskazówka od Wojtka
Spróbuj rozszyfrować, jakie hasło ukryło się pod liczbami: 3/1, 1/1, 5/1, 3/2, 4/3, 3/4, 3/2, 1/1.
Pierwsza z liczb szyfru to numer wiersza, a druga to numer kolumny, np. MAMA – 3/5, 1/1, 3/5, 1/1.
HASŁO: .....................................................................
Runda 2
Po rozwiązaniu łamigłówki wiesz już, jak inaczej nazywane jest poszukiwane przez Ciebie zwierzę. W notatkach Wojtka znalazłeś informacje o tym, że zwierzę to można spotkać w środowisku wodnym.
Zbadaj pierwszą grupę stawonogów – skorupiaki. Może to do tej grupy należy poszukiwany gatunek. Za tę rundę możesz uzyskać 15 punktów. Na rozwiązanie zadań masz tydzień.
Zadanie 1 A)
Skorupiaki różnią się budową i trybem życia. Podpisz przedstawione poniżej skorupiaki i połącz zdjęcia z właściwym opisem.(6 pkt)
Zadanie 1 B)
Zaznacz, które skorupiaki z punktu A) należą do organizmów planktonowych.(1 pkt)
Zadanie 2 A)
Podpisz wskazane na rysunku elementy ciała raka (4 pkt)
Zadanie 2 B)
Napisz, jaką funkcję pełni element (4 pkt)
A ..................................................................................................................................................................................
C ..................................................................................................................................................................................
E ..................................................................................................................................................................................
G ..................................................................................................................................................................................
Zadanie dodatkowe
Opisz znaczenie skorupiaków dla człowieka. (5 pkt)
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wskazówka od Wojtka
Zaznacz cechy charakterystyczne skorupiaków. Z sylab czytanych kolejno powstanie wskazówka.
Runda 3
Nieźle Ci idzie! Już wiesz, że poszukiwane zwierzę nie jest skorupiakiem. A może należy do owadów?
Rozwiąż poniższe zadania, masz na nie czas do następnej lekcji. Może już teraz uda Ci się odgadnąć, jakie zwierzę zafascynowało Wojtka?
Zadanie 1
Wymień 3 cechy owadów pozwalające odróżnić je od skorupiaków. (3 pkt)
..........................................................................................................................................................................
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!