Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

20 maja 2020

NR 39 (Maj 2020)

„Co to było?”

64

Jesteś zapalonym podróżnikiem i fotografem. W życiu codziennym zajmujesz się zwierzętami w największym w Europie zoo. Twój kolega Wojtek, który wrócił niedawno z dalekiej wyprawy, opowiedział Ci o fascynującym gatunku. Opisał, jak wygląda, jednak nie podał Ci jego nazwy, bo zmarł. Otrząsnąwszy się ze smutku, znalazłeś jego dziennik, w którym Wojtek zapisywał notatki z podróży. Przypomniałeś sobie o tym zwierzęciu i przedstawiłeś ten gatunek swojemu dyrektorowi. On zlecił Ci odszukanie go i sprowadzenie do zoo. 
Spróbuj przeanalizować różne grupy zwierząt i dowiedzieć się, jaki gatunek zafascynował Wojtka. Wyniki swoich prac zapisuj w dzienniku pracy.
Za wykonanie zadań podczas każdej z rund będziesz otrzymywał punkty.
Runda 1     0–10 pkt
Runda 2     0–15 pkt   
Runda 3     0–20 pkt
Runda 4     0–25 pkt
Runda 5     0–30 pkt
Podczas każdej rundy będziesz mógł/mogła podjąć dodatkowe wyzwania, za które możesz zyskać dodatkowe 5 punktów. Pamiętaj, że za oddanie zadań przed wyznaczonym terminem można otrzymać dodatkowe punkty (plus 1 punkt za każdy dzień). Jeśli jednak oddasz zadania po wyznaczonym terminie, punkty zostaną odjęte (minus 1 punkt za każdy dzień). Zadania można oddać maksymalnie tydzień po terminie. Na końcu każdej z rund znajduje się wskazówka z notatnika Wojtka, która pomoże Ci w odnalezieniu poszukiwanego zwierzęcia.
W sumie możesz zdobyć 100 punktów za obowiązkowe zadania w poszczególnych rundach oraz punkty dodatkowe. Punkty dodatkowe nie wliczają się do głównej puli i mogą pomóc Ci w zdobyciu lepszej oceny.
0–40 punktów        ndst.
40–55 punktów         dop.
55–70 punktów        dst.
70–85 punktów        db.
85–95 punktów         bdb.
95–100 punktów         cel.

Runda 1 

Pierwszą grupą, którą zamierzasz zbadać, są stawonogi. Ta grupa zwierząt swoją nazwę zawdzięcza budowie odnóży, które składają się z krótkich części połączonych stawami. Stawonogi można spotkać wszędzie. 

Zadanie 1 
Przyjrzyj się ilustracjom trzech stawonogów i wykonaj polecenia. 

  1. Rozpoznaj i podpisz, do jakiej grupy stawonogów należą przedstawione poniżej zwierzęta.
  2. Na wszystkich ilustracjach zaznacz strzałkami trzy wspólne elementy budowy. Ponumeruj strzałki i uzupełnij tabelę.

        

Wspólna cecha
1.    
2.    
3.    


Zadanie 2 
Wyjaśnij pojęcia:

Chityna – ..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Linienie –...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Oczy złożone – .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Oczy proste – ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zadanie 3 
Ze względu na co podzielono stawonogi na trzy grupy? 
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zadanie dodatkowe
Odnóża mogą pełnić różnorodne funkcje. Dopasuj i połącz typ odnóża z pełnioną funkcją. 

Wskazówka od Wojtka
Spróbuj rozszyfrować, jakie hasło ukryło się pod liczbami: 3/1, 1/1, 5/1, 3/2, 4/3, 3/4, 3/2, 1/1. 
Pierwsza z liczb szyfru to numer wiersza, a druga to numer kolumny, np. MAMA – 3/5, 1/1, 3/5, 1/1. 

HASŁO: .....................................................................

Runda 2

Po rozwiązaniu łamigłówki wiesz już, jak inaczej nazywane jest poszukiwane przez Ciebie zwierzę. W notatkach Wojtka znalazłeś informacje o tym, że zwierzę to można spotkać w środowisku wodnym. 
Zbadaj pierwszą grupę stawonogów – skorupiaki. Może to do tej grupy należy poszukiwany gatunek. Za tę rundę możesz uzyskać 15 punktów. Na rozwiązanie zadań masz tydzień. 

Zadanie 1 A)
Skorupiaki różnią się budową i trybem życia. Podpisz przedstawione poniżej skorupiaki i połącz zdjęcia z właściwym opisem.(6 pkt)

Zadanie 1 B)
Zaznacz, które skorupiaki z punktu A) należą do organizmów planktonowych.(1 pkt)
Zadanie 2 A) 
Podpisz wskazane na rysunku elementy ciała raka (4 pkt) 

Zadanie 2 B) 
Napisz, jaką funkcję pełni element (4 pkt)
A ..................................................................................................................................................................................
C ..................................................................................................................................................................................
E ..................................................................................................................................................................................
G ..................................................................................................................................................................................

Zadanie dodatkowe 
Opisz znaczenie skorupiaków dla człowieka. (5 pkt) 
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wskazówka od Wojtka
Zaznacz cechy chara...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy