Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

19 lipca 2018

NR 22 (Lipiec 2017)

Co to za drzewo?

0 64

✓Liczba godzin lekcyjnych: 2 x 45 minut

✓Poziom: szkoła podstawowa

✓Celem zajęć jest poznanie gatunków drzew rosnących w parku miejskim oraz doskonalenie umiejętności ich rozpoznawania.

Cele szczegółowe:
W zakresie wiadomości uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia dendrologia,
  • posługuje się atlasem do oznaczania drzew,
  • charakteryzuje rolę drzew w przyrodzie,
  • wyjaśnia gospodarcze znaczenie drzew w życiu człowieka.

W zakresie umiejętności uczeń:

  • rozpoznaje pospolite gatunki drzew występujące w parku,
  • używa nazw gatunkowych drzew,
  • uzasadnia konieczność szczególnej ochrony drzew,
  • przewiduje skutki niszczenia i wycinania drzew dla gospodarki oraz całego środowiska i organizmów w nich żyjących.

Postawy i przekonania:

  • rozwija zainteresowania dendrologiczne,
  • aktywnie pracuje na zajęciach,
  • kształtuje postawę proekologiczną,
  • kulturalnie zachowuje się na zajęciach.

✓Środki dydaktyczne:

  • wiersz pt. Drzewa (załącznik 1),
  • karta pracy (załącznik 2),
  • koperty z ilustracjami (załącznik 3),
  • kredki,
  • atlasy do oznaczania drzew (np. „Drzewa naszych lasów”, „Drzewa, kieszonkowy atlas”),
  • elementy drzew zebrane podczas zajęć. 

✓Strategie nauczania:

  • operacyjna.

✓Formy pracy:

  • indywidualna,
  • zbiorowa,
  • w grupach.

✓Metody nauczania:

  • metody oparte na słowie: pogadanka,
  • metody oparte na działalności praktycznej: ćwiczenia terenowe,
  • metody oparte na obserwacji: pokaz,
  • metody oparte na rozwiązywaniu problemów: gra dydaktyczna.

Przebieg lekcji:

I Faza przygotowawcza:

  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe oraz przypomnienie uczniom zasad właściwego zachowywania się na zajęciach terenowych.
  • Wyjście do parku/lasu.
  • Prowadzący wybiera jednego ucznia i prosi go o przeczytanie wiersza pt. „Drzewa”. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć, o czym będą zajęcia. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, podkładki i pyta, co to jest dendrologia. Uczniowie uzupełniają zadanie 1 na karcie pracy. 

II Faza realizująca:

  • Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat drzew: pyta uczniów, co to jest drzewo, z jakich elementów się składa, jakie funkcje pełni każdy z nich. Uczniowie uzupełniają zadanie 2 na karcie pracy.
  • Prowadzący prezentuje podopiecznym dwa rodzaje drzew: liściaste i iglaste, następnie pyta o różnice między nimi. Uczniowie wykonują zadanie 3 na karcie pracy.
  • Następnie nauczyciel rozdaje uczniom atlasy, dzieli ich na 4 grupy (każda z grup powinna mieć swojego opiekuna), prosi o wypełnienie zadania 4 na karcie pracy oraz o zbieranie liści, owoców, nasion, oraz innych rzeczy, które związane są z oznaczanym drzewem. Po ustalonym czasie grupy wracają na miejsce zbiórki, prezentują zebrane „skarby” oraz oznaczone gatunki drzew. Prowadzący sprawdza poprawność wykonania zadania i poprawia ewentualne błędy.
  • W dalszej części zajęć nauczyciel przekazuje każdej z grup kopertę (załącznik 3) z ilustracjami, które przedstawiają znaczenie drzew. Koperta 1 zawiera: obrazek prezentujący ptasie gniazdo, gniazdo na drzewie, sowę w dziupli (wn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy