Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

7 sierpnia 2018

NR 18 (Listopad 2016)

Elastyczność – narzędziownia

0 165

1. Krok: Sprawdź poziom swojej elastyczności psychologicznej

Poniżej znajduje się lista stwierdzeń. Przeczytaj kolejno każde z nich i zaznacz na skali od 0 do 10 (0 – nigdy lub naprawdę bardzo rzadko, 10 – zawsze i bez większego trudu), na ile się one do ciebie odnoszą. W swoich ocenach bądź szczery.Zsumuj oceny w każdej ze skali i oblicz średnią arytmetyczną dla każdego z procesów tworzących elastyczność psychologiczną.

Procesy tworzące elastyczność psychologiczną Zachowania Skala ocen
Akceptacja Wszystkie sytuacje i zdarzenia, które mi się przytrafiają, umiem przyjąć ze spokojem i otwartością. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Umiem przyjąć rzeczywistość wokół mnie taką, jaka ona jest, a nie taką, jaka „powinna być”. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Potrafię cieszyć się z najmniejszych rzeczy bez myślenia, że to drobnostki, które za chwilę przeminą. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Nie boję się swoich uczuć. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Bolesne doświadczenia nie są przeszkodą, abym mógł żyć w satysfakcjonujący dla mnie sposób. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia akceptacji – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 5:
Defuzja Umiem zrezygnować z przekonania, że „mam rację”, że „zawsze jest tak, jak myślę” w jakiejś konkretnej sprawie. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Zwracam uwagę na to, jak przebiega moje myślenie, i rozumiem, że to jedynie proces, który przebiega wewnątrz mnie. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
W większości sytuacji umiem oderwać się od myślenia, analizowania, oceniania, podawania powodów i przejść do skutecznego działania. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Potrafię ocenić swoje myśli, sądy, przekonania pod względem ich przydatności i funkcjonalności zamiast przyjmować je jako „prawdy absolutne”. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jestem otwarty na badanie i zmianę sposobu swojego myślenia. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia defuzji – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 5:
Kontakt z chwilą obecną Na ogół zauważam, co dzieje się we mnie i wokół mnie w chwili obecnej oraz potrafię to wykorzystać. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kiedy tego potrzebuję, skupiam się na jednej rzeczy na raz bez rozpraszania uwagi na inne. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Bez większej trudności zmieniam swoją uwagę z jednej rzeczy na inną. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Nie błądzę myślami w przeszłości, nie rozpamiętuję bolesnych rzeczy, które minęły. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Nie zamartwiam się o przyszłość, nie snuję pełnych lęku przewidywań. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia kontaktu z chwilą obecną – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 5:
Ja jako kontekst Na sytuacje, których doświadczam, umiem patrzeć z perspektywy innej osoby, innego czasu lub innego miejsca. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Bez większych trudności potrafię zrozumieć punkt widzenia drugiego człowieka nawet wtedy, kiedy się z nim nie zgadzam. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
W wielu sytuacjach jestem w stanie popatrzeć na siebie z pewnego dystansu. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Umiem być współodczuwający i empatyczny. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia ja jako kontekst – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 4:
Wartości Mam jasność, jakie wartości wyznaję i które z nich są dla mnie najważniejsze. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Samodzielnie określam, co dla mnie naprawdę ważne, zamiast podporządkowywać się temu, czego oczekują ode mnie inni. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Każdego dnia czerpię poczucie sensu ze świata moich wartości. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Cele, które realizuję, pozostają w ścisłym związku z wartościami, które wyznaję.  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia wartości – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 4:
  Moje życie codzienne pełne jest spraw, które mnie interesują. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Jestem gotowy zmienić swoje zachowania, nawyki, żeby postępować zgodnie z moimi wartościami. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Dotrzymuję zobowiązań. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Umiem wziąć całkowitą odpowiedzialność za to, co robię. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Moje działania są związane z celami, które dla siebie wybrałem. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Moje działania są skuteczne. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Wystrzegam się bierności, zwlekania i unikania. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Bardzo rzadko zachowuję się w sposób impulsywny. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Średnia zaangażowanego działania – sumę swoich odpowiedzi podziel przez 8:

Zapoznaj się z interpretacją swoich wyników.

  Twoje 
wyniki:
Akceptacja  
Defuzja  
Kontakt z chwilą obecną  
Ja jako kontekst  
Wartości  
Zaangażowane działanie  

  • Jeśli twoja średnia uzyskana w którejś skali jest niższa niż 5, oznacza to, że ta umiejętność, tworząca elastyczność psychiczną, jest u ciebie na dosyć niskim poziomie i warto, abyś nad nią popracował.
  • Jeśli twoja średnia uzyskana w którejś skali jest wyższa niż 5, ale niższa niż 7, oznacza to, że ta umiejętność jest u ciebie na średnim poziomie i tylko czasami potrzebujesz zachęty, aby ją przywołać.
  • Jeśli twoja średnia uzyskana w którejś skali jest wyższa niż 7, oznacza to, że ta umiejętność jest u ciebie na dosyć wysokim poziomie i w tym obszarze jesteś bez trudności elastyczny.

2. Krok: Wspieraj swoją elastyczność odpowiednimi nawykami

  • Pielęgnowanie świadomości uczuć – rozumiesz siebie i swoje emocje. Wiesz, skąd biorą się w tobie nieprzyjemne odczucia, wiesz, jaką niosą w sobie informację i jednocześnie zdajesz sobie sprawę, że możesz się od nich czegoś nauczyć, możesz nadać im sens, możesz je przetrwać i nie musisz się w nich bez reszty zanurzać. 
    Przykładowe zachowania tworzące ten nawyk: rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie, odreagowywanie emocji, umiejętność ich śledzenia, odnotowywania w głowie lub na papierze, branie z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy