Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

11 maja 2021

NR 44 (Maj 2021)

Fotosynteza – autotroficzny proces odżywiania z udziałem energii świetlnej

32

Temat lekcji: Fotosynteza – autotroficzny proces odżywiania z udziałem energii świetlnej
Przedmiot: biologia
Adresaci: uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Liczba godzin lekcyjnych: 1
Cele operacyjne:
W zakresie wiadomości uczeń:

POLECAMY

  • rozumie istotę autotrofizmu,
  • wymienia sposoby pozyskiwania energii przez organizmy do procesów syntezy w procesie wytwarzania związków organicznych,
  • definiuje fotoautotrofizm i chemoautotrofizm,
  • wyjaśnia istotę procesu fotosyntezy,
  • zna lokalizacje fotosyntezy na różnych poziomach organizacyjnych rośliny,
  • opisuje udział chlorofilu, enzymów i światła w redukcji CO2, prowadzących do powstania ­związków 
  • organicznych,
  • wie, od jakich warunków zależy fotosynteza.

 


W zakresie umiejętności uczeń:

  • omawia różnice między fotoautotrofizmem i chemo­autotrofizmem,
  • ilustruje za pomocą wzoru chemicznego proces fotosyntezy z uwzględnieniem udziału chlorofilu, światła i enzymów,
  • rozpoznaje na ilustracji/schemacie elementy budo­­wy chloroplastu,
  • charakteryzuje wpływ czynników egzogennych i endogennych na intensywność fotosyntezy.

Postawy i przekonania:

  • rozwija zamiłowania przyrodnicze,
  • skutecznie komunikuje się z rówieśnikami i nauczycielem,
  • aktywnie pracuje na zajęciach.

Środki dydaktyczne:

Zadanie domowe: 

  • do przygotowania na następne zajęcia dokumentacja filmowa doświadczenia z wykorzystaniem: moczarki kanadyjskiej, lampki z żarówką o mocy 100 wat – źródło światła, zlewek/wysokich szklanek, wody demineralizowanej, wody gazowanej mineralnej.

Strategie nauczania: 

  • emocjonalna,
  • asocjacyjna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • praca zbiorowa.

Metody nauczania:

  • metody oparte na asymilacji wiedzy: pogadanka, wykład,
  • metody oparte na obserwacji: film dydaktyczny, pokaz, 
  • metody oparte na rozwiązywaniu problemów: doświadczenie,
  • metody oparte na działaniu praktycznym: obserwacja.

Przebieg lekcji:

I. Faza przygotowawcza:

  • Przywitanie ucznió...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy