Jak ciekawie mówić o drzewach, aby uczniowie słuchali?

Z praktyki szkolnej

Drzewa są roślinami obecnymi w naszym codziennym życiu każdego dnia. Mijamy je w drodze do pracy, do szkoły. Przyzwyczailiśmy się do obecności drzew do tego stopnia, że ich nie zauważamy. Przemiany społeczne, rozwój gospodarczy przyczyniły się do tego, że coraz rzadziej mamy kontakt ze środowiskiem naturalnym. Niejednokrotnie uczniowie mają możliwość zetknięcia się z zagadnieniami szeroko rozumianej przyrody wyłącznie na zajęciach w szkole. Przed nauczycielami stoi trudne zadanie polegające na tym, aby w krótkim czasie zainteresować uczniów światem ożywionym i nieożywionym.

Niejednokrotnie duże zaangażowanie nauczycieli i chęć przybliżenia uczniom otaczającego świata jest ograniczona możliwościami czasowymi i finansowymi. Wiadomym jest, że idealnym rozwiązaniem jest przeprowadzenie zajęć związanych z drzewami, roślinami na terenach leśnych. Jednak większość szkół jest położona w znacznej odległości od terenów leśnych. W tym przypadku należy skorzystać z miejskiego parku lub drzew znajdujących się na terenie szkoły.

POLECAMY

Gdy patrzy się na pojedyncze drzewo, wydaje się, że niewiele można powiedzieć na jego temat, aby zainteresować słuchaczy. Osoba prowadząca zajęcia również powinna spojrzeć na drzewo jako na organizm żyjący w określonym środowisku. Drzewo oddziałuje na środowisko i na drzewo oddziałują inne rośliny, zwierzęta, czynniki nieożywione. Podczas prowadzenia zajęć należy zwrócić uwagę na oczywiste cechy, takie jak: wysokość drzewa, kształt korony, strukturę kory i kształt liści.

Istotną informacją dla młodego odbiorcy będzie zwrócenie uwagi, że drzewo tego samego gatunku będzie miało inaczej ukształtowaną...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy