Ucząc się, wykorzystujemy różne zmysły, z których jeden jest zawsze dominujący, jednak nie powinniśmy zaniedbywać pozostałych. Podobnie jest w przypadku półkul mózgowych – mimo, że każda z nich ma zupełnie inne funkcje, to tylko zaangażowanie obu zwiększa potencjał mózgu i daje pożądane efekty.
POLECAMY
Style uczenia się
Możemy wyróżnić cztery główne style uczenia się, które angażują w ten proces różne zmysły.
SPOSOBY REAGOWANIA, ZACHOWANIA, DZIAŁANIA, ODBIORU | CECHY ZWIĄZANE Z PROCESAMI POZNAWCZYMI | |||
WZROKOWIEC | SŁUCHOWIEC | DOTYKOWIEC | KINESTETYK | |
Odbieranie informacji | Uczy się, patrząc, korzystając z pomocy wizualnych lub oglądając pokazy na żywo | Uczy się, słuchając, mówiąc, czytając na głos, dyskutując lub głośno myśląc | Uczy się, doznając na skórze, poprzez zmysł dotyku, korzystając z dłoni lub palców, odczuwanie fizyczne lub emocjonalne | Uczy się, angażując się w aktywność ruchową, eksplorację, poprzez wykorzystanie ruchów mięśni, gdy jego ciało jest w ruchu |
Wrażliwość na otoczenie | Dostrzega nawet drobne szczegóły w otoczeniu, ma potrzebę przebywania w ładnych pod względem estetyki miejscach, jest podatny na dekoncentrację z powodu wizualnego nieładu | Potrzebuje stałych bodźców słuchowych, jeśli jest cicho, sam staje się twórcą dźwięku – nucąc, gwiżdżąc lub mówiąc do siebie. Wyjątek stanowi czas nauki, wówczas występuje potrzeba odcięcia się od zakłócających bodźców słuchowych wytwarzanych przez innych | Jest wrażliwy na doznania fizyczne, uczucia własne i innych, ogromną rolę przywiązuje do komunikacji pozawerbalnej, zwraca uwagę na wyraz twarzy, język ciała, tembr głosu, silniej odbiera uczucia innych osób niż wypowiadane przez nich słowa, brak możliwości odcięcia się od negatywizmu lub uczuć innych, by skoncentrować się na lekcji | Jest wyczulony na ruch i każdą formę działania w otoczeniu, potrzebuje miejsca, by się poruszać, jego uwagę przyciąga ruch innych osób, sam również potrzebuje ruchu, żeby się uczyć |
Spostrzeżenia podczas pierwszego kontaktu | Twarz, ubranie, zewnętrzne oblicze – cechy wyglądu | Imię, nazwisko, dźwięk głosu, sposób mówienia | Jakie uczucia towarzyszą mu w obecności danej osoby | Jak się zachowuje dana osoba, co robi, wspólna aktywność |
Ruchy oczu | W trakcie myślenia występuje tendencja do spoglądania ku górze, w trakcie słuchania i rozmowy konieczny jest... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!