Historia badań behawioralnych, czyli kilka słów o tym, jak ewoluowało nasze postrzeganie zachowania się zwierząt

Temat numeru

Do historii przeszedł okrutny eksperyment amerykańskiego psychologa Harry'ego Harlowa nad potrzebą miłości u młodych zwierząt (Harlow, 1958). Badacz wykorzystał do badania młode małpki rezusy (Macaca mulatta) oddzielone od matki (fot. 5), aby udowodnić, że potrzeba bliskości matki jest równie ważna jak zaspokajanie ich potrzeb fizjologicznych. W swym eksperymencie stworzył dwie sztuczne matki, jedną drucianą, a drugą pokrytą miękkim materiałem. Okazało się, że niezależnie od tego, 
który model matki był wykorzystywany do karmienia młodych, małpki większość czasu spędzały na „miękkiej matce”. Eksperyment ten dowiódł, że zapewnienie pożywienia nie jest ważniejsze od stworzenia młodym poczucia bezpieczeństwa, które w warunkach testu zapewniał dotyk miękkiego futerka. Obie badane grupy rezusów przybierały na wadze podobnie, jednak grupa karmiona przez drucianą matkę miała częściej problemy gastryczne. Po zakończeniu eksperymentu małpki wykazywały również zaburzenia o charakterze psychicznym. Choć Harry Harlow poszerzył wiedzę o psychice młodych osobników oraz o skutkach odseparowania ich od matek, sposób przeprowadzenia eksperymentu wzbudza wiele kontrowersji. Wykorzystywane do eksperymentu małpki są zwierzętami socjalnymi, a w czasie trwania eksperymentu młode osobniki zamknięto w komorach odseparowanych od wszelkich bodźców zewnętrznych. Ponadto małpki te w wielu cechach przypominają ludzi, np. rozpoznają swoje odbicie w lustrze. Rozpoczęto walkę o zaprzestanie wykorzystywania małp do eksperymentalnych badań laboratoryjnych.


Fot. 1. Reprodukcja rysunków naskalnych z jaskini Altamira w Hiszpanii (Muzeum Mamuta w Barcelonie, Fot. Thom Quine)

POLECAMY

Jesteśmy zafascynowani jaskiniami z okresu paleolitu pokrytymi malowidłami naściennymi przedstawiającymi w sposób niezwykle naturalistyczny zwierzęta lub istoty hybrydowe zwane antropozoomorfami (te ostatnie łączyły w sobie cechy człowieka i różnych zwierząt, np. czarownik z jaskini Trois Frères przedstawia mężczyznę o głowie jelenia i twarzy sowy, o kocich łapach i genitaliach, a także o końskim ogonie). Odnaleziono wizerunki ok. 30 ssaków, jednak najczęściej starożytni artyści przed­stawiali konie. Co ciekawe, niektóre z tych rysunków wiernie oddają fenotypy koni obserwowane obecnie, np. fenotypy konia Przewalskiego. Artyści używali cieniowania i perspektywy, co pozwalało uwidocznić ruch ciała, szybkość oraz siłę. Rysunki umieszczali tak, by naturalne wypukłości skały oddawały trójwymiarowe kształty zwierzęcego ciała. Niektóre obrazy cechują się bogactwem detali, co stanowi dowód na to, że twórcy dużo czasu spędzali, obserwując zwierzęta. Wiele ze scen ma kompleksowy charakter (fot. 1), co pozwala odkryć zależności pomiędzy różnymi ­gatunkami. Większość tych malowideł datuje się na 31–11 000 lat p.n.e., a jaskinie, w których je odnaleziono, znajdują się głównie w rejonie franko-kantabryjskim, czyli w północnej części Hiszpanii oraz w południowej i środkowej Francji. Nie do końca wiadomo, czy malowidła te spełniały funkcję dydaktyczną dla niedoświadczonych łowców, funkcję obrzędową („magia łowiecka”) lub estetyczną („sztuka dla sztuki”), niewątpliwie jednak stanowią one świadectwo pierwszych udokumentowanych obserwacji zwierząt (Kennedy, 1993, Pruvost i in. 2011). 

W starożytnym Egipcie (3100 p.n.e.–332 p.n.e.) zwierzęta były nieodłącznym elementem wierzeń religijnych. Egipcjanie z charakterem i naturą zwierząt utożsamiali główne siły natury rządzące światem, siły, których się obawiali i które próbowali oswoić. Mumifikowali zwierzęta częściej niż ludzi. Wśród nich były zwierzęta udomowione, np. koty, takie, które stanowiły źródło pożywienia dla zmarłych ludzi, składane w ofierze (kult Apisa) oraz zwierzęta stanowiące ofiarę w określonej intencji. Ówczesnych ludzi fascynowały cechy odkrywane 


Fot. 2. Kot bogini Bastet

w ­­­­zwierzętach, t...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy