Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję , Otwarty dostęp

18 stycznia 2021

NR 42 (Styczeń 2021)

Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy

155

Temat lekcji: Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy (José Saramago)

POLECAMY

  • Przedmiot: biologia
  • Adresaci: uczniowie klasy 7
  • Liczba godzin lekcyjnych: 2
  • Cele operacyjne:

W zakresie wiadomości uczeń:

  • wymienia elementy budujące aparat ochronny oka oraz gałkę oczną,
  • opisuje funkcje elementów aparatu ochronnego oka oraz gałki ocznej,
  • wyjaśnia, w jaki sposób powstaje obraz na siatkówce oka oraz w mózgu człowieka,
  • charakteryzuje drogę promieni świetlnych w oku,
  • definiuje pojęcia akomodacji i adaptacji oka,
  • charakteryzuje znaczenie barw w świecie człowieka.

W zakresie umiejętności uczeń:

  • rozpoznaje na ilustracji/schemacie elementy bu­­dowy oka,
  • omawia różnice między pręcikami a czopkami,
  • opisuje różnice między adaptacją a akomodacją oka,
  • ilustruje za pomocą rysunku drogę promieni świetlnych w oku oraz powstawanie obrazu na siatkówce,
  • charakteryzuje różnice między widzeniem przez człowieka a widzeniem przez wybrane grupy zwierząt,
  • przeprowadza doświadczenie wykazujące, że barwy, które widzimy, nie zawsze odpowiadają rzeczywistości. 

Postawy i przekonania:

  • rozwija zamiłowania przyrodnicze,
  • skutecznie komunikuje się z rówieśnikami i nauczycielem,
  • aktywnie pracuje na zajęciach.

Środki dydaktyczne:

  • karta pracy – załącznik 1,
  • lusterka,
  • model oka,
  • film edukacyjny dostępny pod adresem https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DJaCYwpna, https://www.youtube.com/watch?v=PQaLPSVoqAk,
  • białe kartki,
  • kolorowe kartki z nadrukowanymi symbolami (np. gwiazdki czy serca) 
  • stopery,
  • opis doświadczenia – załącznik 3,
  • obserwacja Kiełbaskowe paluszki – załącznik 2,
  • pytania do gry dydaktycznej – załącznik 4.

Strategie nauczania: 

  • emocjonalna,
  • asocjacyjna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • praca zbiorowa.

Metody nauczania:

  • metody oparte na asymilacji wiedzy: pogadanka, wykład,
  • metody oparte na obserwacji: film dydaktyczny, pokaz, 
  • metody oparte na rozwiązywaniu problemów: gra dydaktyczna, doświadczenie,
  • metody oparte na działaniu praktycznym: obserwacja.

Przebieg lekcji:

I. Faza przygotowawcza:

  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe.
  • Prowadzący rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1), następnie prosi uczniów o wykonanie zadania 1, którego rozwiązanie jest tematem lekcji, nauczyciel zapisuje temat na tablicy, zaś uczniowie w zeszycie przedmiotowym.

II. Faza realizacyjna:

  • Prowadzący prezentuje uczniom budowę oka na modelu oraz schemacie. Uczniowie uzupełniają zadanie 2 na karcie pracy. 
  • Pogadanka na temat „Jak widzi człowiek?” – nauczyciel przedstawia uczniom schemat prezentujący proces powstawania obrazu na siatkówce oka i w mózgu. Uczniowie wyciągają wnioski i uzupełniają zadanie 3 na karcie pracy.
  • Proces adaptacji: nauczyciel rozdaje podopiecznym lusterka, zaciemnia salę, wyłącza światło. Prosi uczniów o patrzenie w lusterko i zaobserwowanie zmian, jakie będą zachodzić w oku podczas włączania światła. 
  • Proces akomodacji: prowadzący prezentuje uczniom film dostępny pod adresem https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DJaCYwpna i wyjaśnia, na czym polega proces akomodacji oka.
  • Uczniowie wykonują ćwiczenie na akomodację pt. Kiełbaskowe paluszki (załącznik 2).
  • Jako ciekawostkę prowadzący wyświetla zdjęcia, które przedstawiają, w jaki sposób widzą wybrane zwierzęta (np. https://memy.jeja.pl/285409,jak-widza-zwierzeta.html lub https://ciekawe.org/2015/10/23/jak-widza-swiat-zwierzeta/). Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, które zwierzę widzi w prezentowany sposób. Następnie nauczyciel pyta o różnice między widzeniem przez człowieka a przedstawianym przykł...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy