Lekcje przyrody jako przewodnik po kulturze,

czyli o interdyscyplinarności i kontekstowości w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych

Pomysł na lekcję

Interdyscyplinarność przedmiotu przyroda jest wpisana w jego podstawę programową. To jedne z najciekawszych zajęć do prowadzenia, a tym samym najtrudniejsze metodologicznie i dydaktycznie. Mnogość kontekstów i powiązań pomiędzy przedmiotami science a humanistycznymi daje tutaj ogromne pole do twórczej inwencji, zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów.

Każdy przyrodnik powinien, oprócz biegłego poruszania się wśród zagadnień biologii, geografii, chemii i fizyki umiejętnie posługiwać się tematyką historyczną, społeczną, sztuki czy architektury. Dobrym przykładem jest omawianie podczas zajęć poszczególnych pasów ukształtowania Polski, gdzie oprócz wątków środowiskowych rozbudowane powinny być też informacje społeczno-historyczne. Realizując lekcje o zabytkach Warszawy, trudno nie wspomnieć Chopina czy kultury Mazowsza z tradycyjną muzyką i strojem w tle. Podczas zajęć o Krakowie nie można pominąć faktów historycznych, legend czy bogatej architektury i kultury. Zajęcia tego typu to dla uczniów i nauczyciela czysta przyjemność. Mnogość dostępnych materiałów źródłowych, stron internetowych czy książek powoduje, że taka lekcja jest prawdziwą przygodą i inspiracją. Tak samo jak zabranie naszych podopiecznych na targi turystyczne organizowane w większych miastach. Taki zabieg zabieg to wyjątkowa możliwość podsumowania wiedzy na temat regionów Polski czy świata. Różnorodność form materiałów – od ulotki po aplikacje, gry i konkursy, z którymi uczniowie spotykają się podczas...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy