Między Słońcem a Ziemią

Pomysł na lekcję

Jak to się dzieje, że Słońce – niewyobrażalnie gorąca, żarząca się kula gazowa, na której powierzchni nie ma życia, gdyż temperatura wynosi około 6400 stopni Celsjusza, nie tylko nie niszczy życia na Ziemi, ale przede wszystkim je warunkuje i podtrzymuje? Jak to się dzieje, że promienie słoneczne co pewien czas pobudzają organizmy do różnych procesów życiowych, potem spowalniają lub zatrzymują te procesy, znów je pobudzają i znów spowalniają lub zatrzymują? W przyrodzie nic nie dzieje się przypadkiem, wszystko ma swój sens, a wiele zadziwiających zjawisk potrafimy już naukowo wyjaśnić. Oddziaływanie światła słonecznego na życie na Ziemi jest nierozerwalnie związane ze zmianami położenia Ziemi względem Słońca. Zmiany te odbywają się cyklicznie i tym samym decydują o cykliczności życia na Ziemi.

Niniejsza propozycja zajęć przyrodniczych jest przeznaczona do realizacji w klasie III (ok. 3–4 godz. lekcyjnych; po 1–2 godz. lekcyjne w ciągu dnia). Należy też przewidzieć kilkutygodniowy czas oczekiwania na efekty wynikające z doświadczeń prowadzonych na roślinach.

POLECAMY

Cele ogólne
  • zwrócenie uwagi uczniów na cykliczność życia na Ziemi związaną ze zmianami ilości światła słonecznego w ciągu doby i roku,
  • zapoznanie dzieci z przykładami wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, roślin i zwierząt
Cele szczegółowe 

Uczeń:

  • wie, że pory roku wynikają z obiegu Ziemi wokół Słońca, a dzień i noc – z obrotu Ziemi wokół jej własnej osi,
  • dostrzega cykliczność występowania pór roku, a także dnia i nocy,
  • przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze związane z badaniem wpływu światła słonecznego na życie na Ziemi,
  • dokumentuje wyniki obserwacji,
  • samodzielni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy