Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

24 lipca 2019

NR 34 (Lipiec 2019)

Poczuj chemię do chemii – szkolny karnawał science w ramach projektu realizowanego za pomocą narzędzi eTwinning

0 32

„Należę do tych, którzy widzą w nauce piękno. Uczony jest w swojej pracowni nie tylko technikiem, a także dzieckiem stojącym w obliczu zjawisk przyrody, które odbiera jako czarodziejską baśń. Nie pozwólmy, by myślano, że postęp w nauce sprowadza się do mechanizmów i sprzężeń, które zresztą też mają swoje piękno. Nie sądzę, by w naszym świecie miał zginąć duch przygody. Jeśli widzę wokół siebie coś żywotnego, jest to właśnie ten duch przygody, który zdaje się być niezniszczalny i spokrewniony jest z ciekawością” - Maria Skłodowska-Curie

Wielka Polka, dwukrotna noblistka, która stała się ambasadorką nauki na świecie. Niekwestionowany autorytet naukowy, wizjonerka i genialna prekursorka. Jej zaangażowanie kojarzone jest z ciężką pracą okupioną godzinami spędzonymi w laboratorium, jednak dzięki międzynarodowemu projektowi pt. „Chemical carnival with Maria Skłodowska-Curie” realizowanemu za pomocą platformy eTwinning uczniowie mogli poznać tę wyjątkową postać w sposób niecodzienny, innowatorski i interdyscyplinarny. Działania, które towarzyszyły uczniom podczas wydarzeń projektowych, idealnie wpisywały się w metodykę i założenia STEAM-u, gdzie S oznacza przedmioty science, T to technology, E – engineering, A – arts i M – math. W tym wyjątkowym karnawale nauki udział wzięły szkoły z Luksemburga, Turcji, Chorwacji, Francji i Polski. W Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce, w której nauczyciele byli pomysłodawcami projektu, jego finał odbył się 14 lutego pod hasłem „Poczuj chemię do chemii”.
 

Fot. 1. Tablica informująca o projekcie i terminie jego finału


STEAM, czyli interdyscyplinarność 

Projekty osadzone w realiach i wartościach bliskich uczniom niosą za sobą największe zaangażowanie społeczności szkolnej we wszelkie jego wydarzenia. Połączenie zabawy z nauką podczas karnawału science oraz osoba Marii Skłodowskiej-Curie stały się gwarantem powodzenia realizowanego projektu, podczas którego uczniowie przygotowywali zarówno dla starszych, jak i młodszych kolegów z różnych szkół rozmaite zadania z pogranicza nauk. Dla wielu z tych uczniów było to pierwsze spotkanie z chemią i fizyką. Uczniowie posługiwali się nowoczesnymi technologiami nie tylko za pomocą komputerów czy smartfonów, ale także Ozobotów. Dzięki nim kodowali i programowali wzory chemiczne. Zadaniem robota było wyznaczenie takiej ścieżki, która prawidłowo wskaże dany związek chemiczny. 
 

Fot. 2. Kodowanie chemiczne z Ozobotami

 

Fot. 3. Maria Skłodowska-Curie oczami uczniów

 

Fot. 4. Memy przygotowane przez uczniów kl. IV–VIII

 

Fot. 5. Ujęcia z fragmentu gry terenowej


Uczniowie rozwiązywali i przygotowywali także różnorodne LearningApps, które opracowywane były przez nich samych i ich kolegów z zagranicy. Wśród wymienionych dotychczas czynności projektowych można zauważyć, że uczniowie realizowali podstawę programową nie tylko stricte z przedmiotów science, ale także z informatyki czy języka a...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy