Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

24 lipca 2019

NR 34 (Lipiec 2019)

Poczuj chemię do chemii – szkolny karnawał science w ramach projektu realizowanego za pomocą narzędzi eTwinning

0 77

„Należę do tych, którzy widzą w nauce piękno. Uczony jest w swojej pracowni nie tylko technikiem, a także dzieckiem stojącym w obliczu zjawisk przyrody, które odbiera jako czarodziejską baśń. Nie pozwólmy, by myślano, że postęp w nauce sprowadza się do mechanizmów i sprzężeń, które zresztą też mają swoje piękno. Nie sądzę, by w naszym świecie miał zginąć duch przygody. Jeśli widzę wokół siebie coś żywotnego, jest to właśnie ten duch przygody, który zdaje się być niezniszczalny i spokrewniony jest z ciekawością” - Maria Skłodowska-Curie

Wielka Polka, dwukrotna noblistka, która stała się ambasadorką nauki na świecie. Niekwestionowany autorytet naukowy, wizjonerka i genialna prekursorka. Jej zaangażowanie kojarzone jest z ciężką pracą okupioną godzinami spędzonymi w laboratorium, jednak dzięki międzynarodowemu projektowi pt. „Chemical carnival with Maria Skłodowska-Curie” realizowanemu za pomocą platformy eTwinning uczniowie mogli poznać tę wyjątkową postać w sposób niecodzienny, innowatorski i interdyscyplinarny. Działania, które towarzyszyły uczniom podczas wydarzeń projektowych, idealnie wpisywały się w metodykę i założenia STEAM-u, gdzie S oznacza przedmioty science, T to technology, E – engineering, A – arts i M – math. W tym wyjątkowym karnawale nauki udział wzięły szkoły z Luksemburga, Turcji, Chorwacji, Francji i Polski. W Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce, w której nauczyciele byli pomysłodawcami projektu, jego finał odbył się 14 lutego pod hasłem „Poczuj chemię do chemii”.
 

Fot. 1. Tablica informująca o projekcie i terminie jego finału


STEAM, czyli interdyscyplinarność 

Projekty osadzone w realiach i wartościach bliskich uczniom niosą za sobą największe zaangażowanie społeczności szkolnej we wszelkie jego wydarzenia. Połączenie zabawy z nauką podczas karnawału science oraz osoba Marii Skłodowskiej-Curie stały się gwarantem powodzenia realizowanego projektu, podczas którego uczniowie przygotowywali zarówno dla starszych, jak i młodszych kolegów z różnych szkół rozmaite zadania z pogranicza nauk. Dla wielu z tych uczniów było to pierwsze spotkanie z chemią i fizyką. Uczniowie posługiwali się nowoczesnymi technologiami nie tylko za pomocą komputerów czy smartfonów, ale także Ozobotów. Dzięki nim kodowali i programowali wzory chemiczne. Zadaniem robota było wyznaczenie takiej ścieżki, która prawidłowo wskaże dany związek chemiczny. 
 

Fot. 2. Kodowanie chemiczne z Ozobotami

 

Fot. 3. Maria Skłodowska-Curie oczami uczniów

 

Fot. 4. Memy przygotowane przez uczniów kl. IV–VIII

 

Fot. 5. Ujęcia z fragmentu gry terenowej


Uczniowie rozwiązywali i przygotowywali także różnorodne LearningApps, które opracowywane były przez nich samych i ich kolegów z zagranicy. Wśród wymienionych dotychczas czynności projektowych można zauważyć, że uczniowie realizowali podstawę programową nie tylko stricte z przedmiotów science, ale także z informatyki czy języka angielskiego, lecz to nie koniec. Na finał karnawału z Marią Skłodowską-Curie młodzież zaplanowała, przygotowała i przeprowadziła grę terenową, która dostosowana była wiedzą i doskonalonymi umiejętnościami do wieku ich kolegów, ale także rozwijała kompetencje pracy w zespole. Wśród zadań tej części projektu znajdowały się chemiczne domino, rozwiązywanie zagadek na podstawie kodu tablicy rozpuszczalności związków chemicznych i układu okresowego pierwiastków chemicznych, a także znajomość życiorysu polskiej noblistki. Po grze terenowej na uczniów czekała nie tylko zabawa karnawałowa, ale także dalsze zgłębianie przedmiotów science. Wśród kolejnych konkurencji tego dnia znajdowała się ocena przebrań poszczególnych klas. Dominowały stroje naukowców i lekarzy, ale znaleźć można było także cząsteczkę tlenu, etanu, metanu czy wody. Pomysłowość przebrań zaskakiwała.

Po sporej dawce tanecznej zabawy odbyły się konkurencje związane z kodowaniem chemicznym, układaniem puzzli science i rozwiązaniem konkursu na memy z Marią Skłodowską-Curie w roli głównej. Podczas przygotowań do finału projektu uczniowie tworzyli rysunki i karykaturę noblistki, a także przystroili salę „wzorami i nazwami chemicznymi miłości”, m.in. dopaminą i serotoniną. 

Tak perfekcyjnie przygotowana zabawa wymagała wielu starań i wysiłku, a to, co uczniowie zaplanowali, zostało przeprowadzone. Karnawał objął całą szkołę. Uczennice jednej z najstarszych klas przygotowały prelekcję na temat życiorysu i prac Marii Skłodowskiej-Curie, która odbyła się w każdej z klas IV–VIII. W fazie podsumowującej lekcji przeprowadziły one interaktywny quiz na temat p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy