Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

25 września 2018

NR 10 (Lipiec 2015)

Rozwiązywanie problemów – ćwiczenia

0 162

Przypomnij sobie, jak radziłeś sobie w przeszłości

Kiedy borykamy się z problemami, może nam się wydawać, że jesteśmy do niczego, że zawsze to nam przydarzają się kłopoty, że z niczym nie potrafimy sobie poradzić. W ten sposób trudności stają się dla nas okazją do umniejszania swoich zdolności, umiejętności, kompetencji.

Przypomnij sobie trudne wydarzenie z przeszłości, które w jakiś sposób przypomina Ci obecne problemy. Zapisz, w jaki sposób uporałeś się z nim. Co wtedy Ci pomogło? Po jakie swoje zasoby sięgnąłeś? Wynotuj również działania, strategie, które okazały się nieskuteczne.

Problem w przeszłości Jak sobie poradziłem?
Co mi pomogło?
Jakie moje działania 
były nieprzydatne?
     

Zapisz swój aktualny problem. Przeanalizuj go pod kątem działań, które możesz podjąć, aby go rozwiązać, oraz strategii, które mogą Ci przeszkadzać i czasami generować dodatkowe trudności.

Problem do rozwiązania obecni Jak mogę sobie skutecznie 
poradzić?
Jakie działania będą nieprzydatne?
Które moje działania będą utrudniały sytuację?
     

Pamiętaj! Jeśli radziłeś sobie z trudnościami w przeszłości, jest ogromna szansa, że uporasz się z problemami w przyszłości.

Sprawdź, jak radzą sobie inni

Kiedy doświadczamy problemów, których rozwiązanie jest nam trudno znaleźć, zaczynamy myśleć, że nasza sytuacja jest beznadziejna, nie ma wyjścia. Warto uświadomić sobie, że inni ludzie mają często doświadczenia podobne do nas i znajdują skuteczne metody radzenia sobie z trudnościami. A my możemy inspirować się działaniami innych.

Zastanów się i zapisz:

Jaka jest moja obecna sytuacja? 
Jaki jest mój problem
Kogo – ze znajomych mi osób – spotkało coś podobnego? Jak ta osoba poradziła sobie 
z problemem?
     
   
   
   
   
Jakie wnioski mogę wyciągnąć 
dla siebie?
 

Szukaj dystansu wobec swoich problemów

Perspektywa czasu sprawia, że mniej martwimy się naszymi obecnymi problemami. Konkretna trudność, którą w chwili obecnej postrzegamy jako coś wielkiego, po upływie tygodni, miesięcy, lat nabiera dla nas zupełnie innego znaczenia.

Moje obecne zmartwienie: Przykład:
Zgubiłam paragon 
za nowe buty, w których pękła mi podeszwa
1 2 3
Jaki będzie mój stosunek do tego, czym obecnie się przejmuję, za… (jaki okres)?
tydzień Jeśli go nie znajdę, złoszczę się na siebie, bo nie mogę domagać się zwrotu pieniędzy, a buty kosztowały sporo.      
miesiąc Jeszcze trochę się złoszczę moją stratą, ale jest to dla mnie coraz mniej ważne.      
rok Przypominam sobie o tej sytuacji po nowym zakupie – pamiętam, żeby położyć paragon w wyznaczone miejsce.      
trzy lata Zupełnie nie pamiętam już o tym zdarzeniu.      

Zdefiniuj problem

Redefiniowanie problemu to – obok definiowania – kluczowa umiejętność w procesie skutecznego rozwiązywania problemów. Pomaga ono dostrzec nowe, dotąd pominięte sposoby poradzenia sobie z konkretną trudnością.

Krok 1. Postaw pytanie problemowe.

Przykład: 
Jak przygotować dziecko chore somatycznie do warunków w szkole
Moje pytanie problemowe:

Krok 2. Wyodrębnij figurę i tło problemu.

Krok 3. Dokonując zamiany figury i tła, postaw nowe pytanie problemowe.

Przykład:
Jak przygotować otoczenie szkolne do potrzeb, możliwości, umiejętności dziecka chorego somatycznie?
Moje nowe pytanie problemowe:

Krok 4. Zastanów się, jakie możliwości działania wiążą się z pytaniami problemowymi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy