Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

20 września 2018

NR 11 (Wrzesień 2015)

Samodyscyplina

0 26

1. Krok: Sprawdź, czy jesteś zdyscyplinowany

Samokontrola i samodyscyplina zaczynają się wtedy, kiedy umiemy zrobić coś, co powinniśmy, i wtedy, kiedy powinniśmy, jednocześnie rezygnując z pokus i szeregu wymówek. Są niezbędne, kiedy chcemy zrealizować wybrany cel, doprowadzić jakąś sprawę do końca, nie odpuścić. Sprawiają, że umiemy planować i realizować swoje cele, panując nad folgowaniem sobie, rozleniwieniem i innymi niedobrymi nawykami. 

W każdym pytaniu zaznacz odpowiedź, która najbardziej do ciebie pasuje.

  1. Uważasz się za osobę, która:
    a) nieustannie żyje w chaosie,
    b) jest całkiem nieźle zorganizowana,
    c) jest zorganizowana,
    d) jest bardzo dobrze zorganizowana.
  2. Jeśli jutro czeka cię dzień pełen trudnych wyzwań, to:
    a) zapisujesz wszystkie rzeczy do zrobienia, a potem chcesz się rozluźnić, więc oglądasz TV, czytasz ulubioną książkę itp. i w efekcie kładziesz się spać po północy,
    b) odpoczywasz i zbierasz siły,
    c) zapisujesz ważne rzeczy do zrobienia i przygotowujesz się na nie,
    d) robisz bardzo szczegółowy plan, przygotowujesz to, w co chcesz się ubrać, co musisz zabrać do jedzenia, i idziesz wcześniej spać.
  3. Kiedy musisz wykonać jakieś ważne dla ciebie działanie, to:
    a) obiecujesz sobie, że zajmiesz się tym dużo wcześniej, ale najczęściej robisz to w ostatniej chwili
    b) starasz się powoli je realizować, ale bywają chwile, że tracisz do tego motywację,
    c) starasz się przestrzegać reguły „małych kroków” i podzielić je na mniejsze etapy,
    d) konstruujesz bardzo szczegółowy plan, którego mocno się trzymasz.
  4. Kiedy osiągasz to, co sobie zaplanowałeś, wówczas
    a) nie wiesz, że to się stało, ponieważ bardzo rzadko udaje ci się zrealizować swoje zamierzenia,
    b) jesteś szczęśliwy i w ramach nagrody sprawiasz sobie przyjemność albo folgujesz sobie,
    c) bardzo się cieszysz, ale dosyć szybko zaczynasz planować kolejne rzeczy do zrealizowania,
    d) niemal od razu wyznaczasz sobie następny cel.
  5. Kiedy myślisz o swojej przyszłości:
    a) tak naprawdę nie wiesz, czego chcesz, do czego dążysz,
    b) jesteś zagubiony w swoich pomysłach na przyszłość, ponieważ masz ich przynajmniej kilka,
    c) masz w głowie zarys swoich planów,
    d) wiesz dokładnie, do czego dążysz i jak będziesz realizował swoje cele.
  6. Kiedy dopada cię zły humor, to:
    a) pobłażasz sobie, bo jesteś w końcu smutny i nieszczęśliwy,
    b) czasami wpływa to na ciebie bardzo silnie i powala na łopatki, a czasami cię to wcale nie rusza, bo wiesz, że ten stan minie,
    c) pozwalasz sobie na małą przyjemność i szybko mobilizujesz się do działania,
    d) dobrze wiesz, że to chwilowe, i starasz się nie zwracać na to większej uwagi.
  7. Zobowiązania i różne ustalenia:
    a) bardzo często zdarza się, że ich nie realizujesz,
    b) czasami zapominasz o którymś z nich,
    c) starasz się wypełnić je jak najszybciej,
    d) zawsze realizujesz je od razu, nawet jeszcze tego samego dnia.
  8. Kiedy myślisz o osiągnięciu sukcesu, to:
    a) uważasz, że nie każdy może go osiągnąć – wszystko to kwestia zbiegów okoliczności,
    b) jesteś przekonany, że niektórzy mają dużo szczęścia i jest im zdecydowanie łatwiej,
    c) myślisz, że niemal każdy jest w stanie osiągnąć to, co chce,
    d) uważasz, że każdy, kto intensywnie pracuje, może go osiągnąć.
  9. Wysiłek fizyczny i sport są dla ciebie:
    a) czymś, na co raczej nie masz ochoty,
    b) ważne, ale na ogół nie znajdujesz czasu, żeby się nimi zająć,
    c) okresowo bardzo ważne, ale zdarzają ci się tygodnie, miesiące, kiedy nie ma ich w twoim życiu,
    d) stałymi i ważnymi elementami życia.
  10. Twoja dieta:
    a) raczej o niej nie myślisz, a kiedy starasz się jej przestrzegać, tylko na początku masz zapał, który szybko mija,
    b) starasz się ją utrzymywać, ale bez przesadnego rygoru,
    c) jesteś w niej sumienny, ale wyznaczasz sobie jeden dzień w miesiącu lub w tygodniu, kiedy możesz jeść wszystko, na co tylko masz ochotę,
    d) przestrzegasz jej z dużą starannością zawsze i wszędzie.

Zsumuj uzyskane we wszystkich pytaniach punkty. Za każdą odpowiedź A przyznaj sobie 1 punkt, za odpowiedź B – 2 punkty, za odpowiedź C – 3 punkty, za odpowiedź D – 4 punkty.

✔Jeśli uzyskałeś 10–15 punktów, brakuje ci silnej woli.
Bardzo często zdarza się, że nie dotrzymujesz złożonych obietnic i postanowień. Łatwo przychodzi ci folgowanie sobie i uleganie pokusom. W szukaniu wymówek i powodów, żeby czegoś nie zrobić i odpuścić sobie, stajesz się prawdziwym mistrzem. Czasami daje ci to chwile przyjemności, ale to dobra strategia tylko na krótką metę. Takie podejście uniemożliwia osiąganie celów i sprawia, że zaczynasz myśleć o sobie w negatywny sposób. Już najwyższy czas popracować nad swoją samodyscypliną.

✔Jeśli uzyskałeś 16–25 punktów, z twoją silną wolą nie jest najgorzej, ale masz jeszcze nad czym pracować.
Są dni, tygodnie i obszary twojego życia, w których radzisz sobie bardzo dobrze, ale też i takie, kiedy całkowicie sobie odpuszczasz. Warto, abyś zastanowił się, na czym tak naprawdę ci zależy. Bądź wobec siebie absolutnie szczery. Możesz zmienić siebie i swoje podejście, ale tylko wtedy, kiedy naprawdę tego zechcesz. 

✔Jeśli uzyskałeś 26–35 punktów, masz całkiem silną wolę.
Potrafisz dyscyplinować samego siebie i być dzięki temu efektywny w działaniu. Brawo! Nie znaczy to, oczywiście, że nie zdarzają ci się drobne potknięcia i naginanie lub łamanie niektórych obietnic. Nie potrzebujesz większego rygoru, bo z tym, co masz, świetnie sobie radzisz. 

✔Jeśli uzyskałeś 36–40 punktów, twoja wola jest jak ze stali.
Masz bardzo silną wolę i realizujesz swoje postanowienia w sposób zdecydowany. Jeśli coś postanowisz, trzymasz się tego i nie tolerujesz odpuszczania sobie. To pozwala ci być bardzo skutecznym i skoncentrowanym na celu. Inni mogą ci tylko pozazdrościć. Czy masz coś zmieniać? Jeśli już, to możesz popracować nad większą akceptacją niedoskonałości innych.

Czy w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy