Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju

20 września 2018

NR 29 (Wrzesień 2018)

Sposoby weryfikowania krytycznych myśli

0 43

Uważnie i krytycznie przyjrzyj się „wyrokom” swojego wewnętrznego sędziego. Nie chodzi tu o to, by auto­matycznie odrzucać sa­mo­krytykę – w końcu czasem na­prawdę ma ona podstawy – ale by przyjrzeć się wnikliwie temu, na ile jest ona uzasadniona i sensowna. 
W przypadku opisanej w artykule Anny jej pierwsza krytyczna myśl miała dwa człony: „beznadziejnie to rozegrałam” i „nie powinnam się tak zachowywać”. Takie złożone myśli warto analizować rozdzielnie, ponieważ wcale nie muszą tworzyć wewnętrznie spójnej całości. W tym konkretnym przypadku możemy się zgodzić z drugim członem myśli – faktycznie, Anna jako nauczycielka nie powinna była krzyczeć na ucznia. Ale czy rzeczywiście „rozegrała to beznadziejnie”?
Analizując swoje krytyczne myśli, powinniśmy zadać sobie kolejno następujące pytania:

  • Co konkretnie oznacza dla mnie ta myśl? Jak mogę ją wytłumaczyć (np. komuś innemu, tak żeby dobrze zrozumiał)?
  • Jakie argumenty i fakty przemawiają za prawdziwością tej myśli?
  • Jakie argumenty i fakty przemawiają za tym, że ta myśl jest fałszywa lub nie do końca trafna?
  • Jaką mogę sformułować nową, alternatywną myśl zamiast tej krytycznej, uwzględniając zarówno argumenty za nią, jak i przeciw niej? Na ile trafna jest według mnie ta nowa myśl? Czy w nią wierzę?

Każde kolejne pytanie stawiamy sobie dopiero wtedy, kiedy odpowiemy na poprzednie. Możemy zrobić to w formie tabelki. Anna mogłaby wypełnić ją tak, jak przedstawiono w tab. 1.

Tab. 1.
Moja krytyczna myśl: „Beznadziejnie to rozegrałam”
Co konkretnie oznacza dla mnie ta myś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy